Vragen aan… Femke Roobol

Femke-Roobol-foto-Bonnita-Postma-199x300Femke Roobol werd op 21 februari 1966 geboren in Den Haag.
Creatief omgaan met taal heeft al van jongs af aan een grote plaats ingenomen in haar leven, vaak gingen haar kindertekeningen vergezeld van kleine verhaaltjes, die zij er bij schreef.
Zij leerde zichzelf lezen al voordat zij naar school ging en verslond al gauw ieder boek dat er in de bibliotheek te vinden was. De brief van de koning (Tonke Dragt), Kruistocht in spijkerbroek (Thea Beckman), Het woud der verwachting (Hella Haasse) en In de ban van de ring (J.R.R. Tolkien) lagen haar het meest aan het hart.
Op het VWO koos Femke een vakkenpakket dat bestond uit Geschiedenis en zes talen (Duits, Engels, Frans, Grieks, Latijn en Nederlands).
In haar studietijd woonde Femke in Leiden, waar zij Italiaanse taal- en letterkunde studeerde aan de universiteit. Zij heeft ook een jaar lang Scandinavistiek gestudeerd aan de Universiteit van Amsterdam.
Femke is getrouwd en heeft twee studerende kinderen. Zij woont samen met haar man in Stompetoren, een dorp in de buurt van Alkmaar. Een van de hobby’s die zij delen is geschiedenis. Ze zijn samen regelmatig samen in musea en archieven te vinden om inspiratie op te doen voor een nieuw boek. Ook zoeken zij stambomen uit voor iedereen die iets over zijn afkomst en voorouders wil weten.

Ik heb ‘De laatste Winter’ van Femke Roobol gelezen. Na aanleiding daarvan heb ik haar paar vragen per e-mail gestuurd. Wil je weten wat ik van het boek vond, lees dan mijn recensie over het boek.De laatste winter

1. Wat is de reden dat je voor de Hongerwinter hebt gekozen?
Ik wilde over een echt Nederlands onderwerp schrijven en dan ook nog een onderwerp uit de Tweede Wereldoorlog kiezen waarover nog niet zo heel vaak in de literatuur geschreven is. Daarom heb ik de Hongerwinter gebruikt. En ook omdat ik het verhaal wilde vertellen vanuit het oogpunt van gewone mensen.

2. Ik vind het mooi hoe je de razzia van Putten erin hebt verweven. Er waren meerdere razzia’s, waarom heb je voor de razzia van Putten gekozen?
Dat kwam eigenlijk doordat ik in de tijd dat ik het skelet van het verhaal in elkaar zette ook bezig was met een stamboomonderzoek voor iemand. Degene naar wie we onderzoek deden was omgekomen op de Cap Arcona. Toen ik de geschiedenis van de ondergang van de Cap Arcona nader bekeek, las ik als vanzelf ook over de Puttense mannen. Ik wist wel iets van de Razzia van Putten, maar niet alles. Toen ik me in het verhaal van het dorp verdiepte, wist ik dat ik daarmee een prachtig onderwerp voor ‘De laatste winter’ had. Dit verhaal wilde ik graag nog een keer vertellen.

3. Hoe heb je het materiaal verzameld voor je boek?
Het meeste materiaal komt uit boeken die over de Hongerwinter in Amsterdam, voedseltochten vanuit Amsterdam, de Razzia van Putten en Neuengamme gaan. Daarnaast heb ik het voormalig concentratiekamp Neuengamme zelf bezocht, net als de Lübecker Bocht waar de schepen met de gevangenen uit het kamp per ongeluk gebombardeerd zijn door de Engelsen. Ik sprak bovendien met iemand van wie de vader bij de Razzia van Putten is weggevoerd en niet meer teruggekomen. Hij heeft me door Putten rondgeleid en die middag kon ik ook de kerk van binnen zien.
Met de vader van mijn zwager sprak ik over het dagelijks leven in de oorlog om zo een aantal feiten te verifiëren.
En ik heb de laatste overlevende van de razzia een paar keer mogen ontmoeten: Jannes Priem (nu 87 jaar). Hij heeft me een heleboel details over het kampleven verteld waardoor ik me nog beter in kon leven. Zijn verhaal is te lezen op zijn eigen website: http://www.jannespriem.com

4. Hoe ben je op het idee gekomen over de gelijkenis van Maarten en Bastiaan?
Mijn directe aanleiding voor het thema van het verdriet en hoe hier mee wordt omgegaan in ‘De laatste winter’ werd getriggerd toen ik naar een uitzending van ‘In Europa’ keek van Geert Mak. Deze ging over frontsoldaten in de Eerste Wereldoorlog. Ik wilde een echt Nederlands thema hebben, dus verplaatste ik het verhaal naar de Tweede Wereld Oorlog. Nederland was in WOI tenslotte neutraal.

Femke, bedankt dat je de tijd hebt willen nemen om de vragen te beantwoorden.

©Plien 2013

Foto Femke van http://www.femkeroobol.nl
Boekcover ontvangen via notjustanybooks

5 thoughts on “Vragen aan… Femke Roobol

  1. Door jou vragen aan Femke Roobol, krijg ik dus nog meer zin om dit boek te kopen zeg!! Haar manier van informatie verzamelen is erg terdege. Trouwens, ik ben zelf ook regelmatig in Putten bij het monument geweest en heb die kerk daar ook bezocht, erg indrukwekkend, en ook die herinnering wekt mijn interesse in dit boek🙂

Geef een reactie

