Recensie: ‘De laatste winter’ van Femke Roobol

De laatste winterTitel: De laatste winter
Auteur: Femke Roobol
ISBN: 9789021807805
Genre: Roman
Uitgever: Uitgever Luitingh ~ Sijthoff B.V.
Uitgave: pocket, 384 pagina’s
Verschenen: 2013

Het boek heb ik gekregen van uitgeverij Luitingh~Sijthoff.

Auteur
Femke Roobol studeerde Italiaanse taal- en letterkunde. Zij woont nu in de buurt van Alkmaar met haar man en twee kinderen. Tegenwoordig werkt zij als taaltrainer. In haar vrije tijd zoekt zij stambomen uit voor iedereen die wat wil weten over zijn/haar afkomst en voorouders. ‘De laatste winter’ is haar debuut. Wil je meer weten, ga dan naar haar website www.femkeroobol.nl

In het kort
1944, Anna Verbeek woont met haar moeder, jongere broer en jongere zus in Amsterdam. Door de honger die er in Amsterdam heerst, besluiten Anna samen met haar broer Maarten een aantal dagen naar Putten te gaan, op bezoek bij hun familie. Ook om weer wat voedsel mee terug te nemen naar Amsterdam. Dan beginnen de Duitsers met een razzia in Putten. Alle mannen worden weggevoerd naar kampen, ook Maarten.
Na de bevrijding probeert Anna haar broer terug te vinden. Dan komt zij een jongen tegen die sprekend op haar broer Maarten lijkt. Is het Maarten of niet?

Mijn mening
Ik vond het goed boek. Je volgt één familie gedurende de Hongerwinter. Het was interessant om te lezen hoe verschillend elk familielid ermee omgaat. Helemaal toen nederlandsMaarten was weggevoerd naar een kamp. Door dit verhaal ga ik me hierdoor afvragen hoeveel gezinnen door alles wat er gebeurd is na de oorlog uit elkaar zijn gevallen.
Wat ik goed vond aan dit boek was het feit dat je en de thuissituatie volgt en Maarten in een kamp. Twee verschillende situaties maar iedereen probeert alles te doen om te overleven. Hoe ver ga je? Wat heb je ervoor over?
Toch miste ik iets tijdens het lezen. Ondanks het goed benoemen van de emoties en hoe ze zich voelden, bleven ze op één of ander manier wat vlak. Ik kon niet echt een binding krijgen met één van de karakters. Ik kon wel met ze meevoelen, alleen ik had geen binding.
Toch is het geen slecht debuut, vooral niet als het me af en toe aan Thea Beckman en Simone van der Vlugt doet denken. Als haar debuut mij al aan die twee auteurs doe denken, dan ben ik benieuwd naar haar nieuwe boeken.

©Plien 2013

9 thoughts on “Recensie: ‘De laatste winter’ van Femke Roobol

  1. Omdat ik dit boek ook gelezen heb, was ik wel benieuwd wat jij er van vond! 🙂 Ik moet zeggen dat ik je mening deel dat het een beetje overeenkomt met Beckman en van der Vlught… Maar dat vind ik totaal niet erg wat ik ben altijd al een groot fan geweest van hun boeken.

  2. Zag dat boek toevallig vandaag in de winkel liggen, en had het bijna gekocht. Na te lezen wat jij er over schrijft, word ik nog nieuwsgieriger ………… dit boek komt dus op mijn lijstje 🙂

  3. Pingback: Boekupdate maart | Plien

  4. Pingback: Recensies voor Uitdaging voor 2013: Ik Lees Nederlands! | De Boekblogger

  5. Pingback: Vragen aan… Femke Roobol | Plien

  6. Pingback: Recensies -2- voor Uitdaging voor 2013: Ik Lees Nederlands! | De Boekblogger

  7. Pingback: Recensies -3- voor Uitdaging voor 2013: Ik Lees Nederlands! | De Boekblogger

Geef een reactie

