Recensie ‘De reis naar het kind’ van Vonne van der Meer

de reis naar het kindTitel: De reis naar het kind
Auteur: Vonne van der Meer
ISBN: 978046704035
Genre: Roman
Uitgever: Olympus (onderdeel van Uitgever AtlasContact)
Uitgave: pocket, 171 pagina’s
Verschenen: 2013

Het boek heb ik gekregen van de uitgever AtlasContact, daarvoor mijn hartelijke dank.

Auteur
Vonne van der Meer is getrouwd met auteur Willem Jan Otten. Zij heeft aardig wat boeken geschreven. Je kunt op haar website www.vonnevandermeer.nl alles over haar en haar boeken teruglezen.

In het kort
Julia en Max willen uiteindelijk samen kinderen. Helaas is het hun niet gegund om via de natuurlijke weg kinderen te krijgen. Ze besluiten uiteindelijk een kind te adopteren. Via de officiële weg duurt het allemaal te lang voor Julia waardoor zij besluit via een tussenpersoon een kind uit Peru te adopteren. Max staat daar niet helemaal achter.
Uiteindelijk komen ze samen in Peru aan. Helaas werken aantal zaken niet zoals ze waren beloofd. Na twee weken moet Max voor zijn werk weer terug naar Nederland. Ondertussen zit Julia in Peru met smart te wachten tot haar droom werkelijkheid wordt. Dan gebeurt er iets waardoor de dingen uiteindelijk anders lopen dan verwacht.

Mijn mening
Het is een intrigerend boek dat mij een kijkje geeft in de wereld van adoptie, officieel en onofficieel. Hoe groot is je kinderwens? Wat heb je ervoor over? Dat heeft Vonne van nederlandsder Meer mooi beschreven. Soms dacht ik bij mijzelf, wat zou ik doen? En ik kan niet eens een antwoord op die vraag geven, want ik sta niet in hun schoenen.
Wat ook mooi is beschreven hoe Julia en Max verschillend tegen de adoptie aankijken.
Het boek begon al mooi, Julia op één van de Waddeneilanden. De manier waarop Vonne van de Meer dat beschreef, gaf mij het gevoel dat ik weer op Terschelling was. Mijn binding met Terschelling is namelijk mijn zomervakanties. We gingen namelijk elk jaar op vakantie naar Terschelling.
Het boek leest gemakkelijk en is mooi vervuld met variaties aan emoties. Daarnaast krijgt het verhaal een mooie verrassende wending.
Ik ben zeker nieuwsgierig geworden naar haar andere boeken.

©Plien 2013

10 thoughts on “Recensie ‘De reis naar het kind’ van Vonne van der Meer

  1. Hoewel ik ook van de Wadden (en Terschelling in het bijzonder) hou, heb ik nog nooit echt wat van Vonne van der Meer gelezen. Zij schrijft toch vaker over de eilanden? Misschien is dit boek een goede eerste voor mij.

  2. Best een zwaar onderwerp. Ik ken diverse mensen in ons dorp die een of meerdere kinderen geadopteerd hebben, dan dan ging niet bepaald soepeltjes… Ik vond het de moeite waard om te lezen waar het over gaat, maar mijn voorkeur heeft het niet. Uiteraard ligt dat niet aan jouw beoordeling, want die beschrijft de hoed en de rand.
    Groetjes!

  3. Dat klopt, ik hoorde het van mijn collega dat zij regelmatig over de eilanden schrijft. Dus daarom ben ik ook benieuwd naar haar andere boeken.

  4. En ik ken geen mensen om me heen die in zo proces zitten of mee hebben gemaakt. Daarom was het best interessant om te lezen. En dank je!

  5. Pingback: Recensies voor Uitdaging voor 2013: Ik Lees Nederlands! | De Boekblogger

  6. Pingback: Boekupdate maart | Plien

  7. Pingback: Recensies -2- voor Uitdaging voor 2013: Ik Lees Nederlands! | De Boekblogger

  8. Pingback: Recensies -3- voor Uitdaging voor 2013: Ik Lees Nederlands! | De Boekblogger

Geef een reactie

