Recensie: ‘Daniël, zoon van de wind’ van Henning Mankell

daniel zoon van de windTitel: Daniël, zoon van de wind
Oorspronkelijke titel: Vindens son
Auteur: Henning Mankell
Vertaald door: Clemintine Luijten
ISBN: 9789044511727
Genre: Roman
Uitgever: De Geus BV
Uitgave: pocket, 345 pagina’s
Verschenen: 2007

Auteur
Henning Mankell is een Zweedse auteur. Hij is wereldwijd bekend geworden van de ‘Kurt Wallander’ serie. Naast die serie heeft hij nog enkele losstaande misdaadromans en romans geschreven. Enkele van zijn romans gaan over Afrika. Hij heeft een speciale band met Afrika. Zo woont hij afwisselend in Zweden en in Afrika.

In het kort
Bengler, een Zweedse avonturier, gaat aan het eind van de negentiende eeuw naar Afrika. Daar ontmoet hij een weesjongen. Hij herkent zichzelf in het jongentje. Om die reden neemt hij de weesjongen, die hij Daniël noemt, mee naar Zweden. Na omzwervingen in Zweden verlaat Bengler met spoed Zweden en laat Daniël achter bij een pleeggezin. Daniel’s verlangen naar huis wordt daardoor nog groter en hij zal alles aan doen om weer terug naar huis te kunnen gaan.

Mijn mening
Toen ik de proloog las, dacht ik, het is toch een roman? Want het leek meer op het begin van één van zijn misdaadromans. Alleen dat was dus niet zo, een mooi begin in ieder geval.
Het is wel even wennen om een boek van Henning Mankell te lezen dat geen misdaadroman is. Maar hij heeft mij niet teleurgesteld.

Het is heel beeldend beschreven. Mankell kan ook heel goed die sombere, grijze wereld beschrijven en ook mensen beschrijven zoals ze zijn. Geen van beiden zijn perfect. Bij sommige personages begrijp je niet waarom hij of zij reageert en bij andere personages is dat volkomen logisch. Ik begrijp nog steeds niet heel goed waarom Bengler Daniël heeft achtergelaten. Maar ik begrijp wel waarom Daniël uiteindelijk iets heeft gedaan wat hij niet had mogen doen.
Het eerste deel beleef je alles vanuit Bengler’s perspectief. Je leert hem kennen als een man die eigenlijk niet goed weet wat die wilt tot hij een doel heeft. Dan komt dat avontuurlijke in hem naar boven.
Vanaf het tweede deel beleef je het verhaal vanuit Daniëls perspectief. Dan besef je pas eigenlijk dat hij nog maar een kind is en je bekijkt de wereld door zijn ogen.

Tijdens het lezen had ik in het begin nog sympathie voor Bengler maar die begon langzaam te verdwijnen en leefde ik erg met Daniël mee. Je begrijpt gewoon niet waarom Bengler Daniël heeft meegenomen, weg uit zijn land en weg van alles waarmee Daniël vertrouwd was. Ik vertel je wel alvast, er is geen happy end. Ik voelde gewoon Daniël’s triestheid en was er stil van.

Ik heb aardig wat van Henning Mankell gelezen en heb ook bijna al zijn boeken. Hij schrijft zoals het is. Mensen zijn niet perfect, geen held maar gewoon zoals het leven in het echt zou kunnen gaan.
Het is een mooi, triest boek. Het klinkt misschien raar, ondanks de triestheid, die het verhaal af en toe uitstraalde heb ik er toch van genoten.

©Plien 2013

9 thoughts on “Recensie: ‘Daniël, zoon van de wind’ van Henning Mankell

  1. Ik zal niet snel voor een roman kiezen, ik ben ook meer van de misdaad en thrillers. Maar als het dan ook nog een trieste roman is, begin ik er niet eens aan. Ik ben blij dat jij er in elk geval van genoten hebt!
    Fijne zondag en liefs,
    Kakel

  2. Grote deel van zijn boeken heeft dat trieste, depressieve onderlaag. Dat is ook één van de reden waarom ik zijn serie Wallander goed vind. Wallander is gewoonweg niet perfect, strijd met depressieve gevoelens en ondertussen toch proberen een moord of meervoudige moord op te lossen. Wallander is simpelweg een mens. En dat vind ik het sterke van Mankell, zijn personages zijn echte mensen, althans voor mij😉

  3. Ik heb alles van Mankell gelezen. Het zijn geen hoogdravers, ze lezen vrij makkelijk en dat wat hijzelf benoemd als literatuur geeft ons vaak te denken betreffdende een maatschappelijk probleem (aids, asielzoekers etc).
    Daniël is natuurlijk een triest boek en dat moet het ook wel zijn wil de schrijver zijn doel bereiken. Aan een feelgoodstorie heb je bij zo’n onderwerp natuurlijk niets.

    Overigens vind ik de gedeprimeerdheid bij Wallander wel meevallen. Het is waar: de man is ziek en over de top. Maar heel diep graaft het niet. Ik lees ze desalniettemin graag.

  4. Precies, hij benoemt de maatschappelijke problematieken goed. Zoals ook ‘de Blinde muur’ dat we eigenlijk steeds afhankelijker worden van computers.
    En zoals je zegt, als je een boodschap over wilt brengen die niet leuk is hoort niet bij feelgoodstory.
    Ik vond Wallander af en toe wel erg deprimerend. Maar de manier waarop Mankell Wallander mee om laat gaan is menselijk.

  5. Precies. Ik kan de voorbeelden zo uit mijn hoofd toveren. Een teken dat hij als schrijver bij me is ingedaald.

    Hij maakt zich ook heel druk om de verwording van Zweden. De politie loopt achter de feiten aan en zo…
    Die vriendin in het Oostblok, ik ben even haar naam kwijt (Baiba of zo) waar je maar weinig van leest maar waar elke keer iets bij komt terwijl ze elkaar nooit werkelijk zullen krijgen.

    De vader met zijn auerhaan schilderijen. Met hem gaat hij nog een keer naar het oude Rome maar voor de rest blijft het een achtergrondgebeuren.

    De stokoude peugeot waar Wallander in rijdt.

    De verhouding tot zijn ex en met name die tot zijn dochter Linda, die later in zijn voetsporen treedt.

    Allemaal kleine verhalen op zich. Niet diep maar ze maken het verhaal toch meer dimensionaal. Ik vind dat erg leuk.

  6. Klopt, hij vind dat Zweden verloedert. En de grote stad problemen komen nu ook in dorpen naar voren.
    Helemaal goed die naam.

    Het laatste zin heb je mooi verwoord. Wallander krijgt daardoor meer persoonlijkheid.

  7. Pingback: Boekupdate maart | Plien

Geef een reactie

