Recensie: ‘Sprakeloos’ van Anne Nicolai

sprakeloosTitel: Sprakeloos
Auteur: Anne Nicolai
ISBN: 9789461090614
Genre: Thriller
Uitgever: De Crime Compagnie
Uitgave: pocket, 272 pagina’s
Verschenen: 22 maart 2013

Het boek heb ik gekregen van de uitgever De Crime Compagnie, bedankt!

Auteur
Anne Nicolai is afgestudeerd als ingenieur en schrijft al verhalen zolang zij een pen kan vasthouden. ‘Sprakeloos’ is haar debuutboek. Je kan hier meer over haar lezen.

In het kort
Chloe werkt bij een dagblad als een journaliste en heeft een relatie met Alex. Zij communiceert via Post-it’s en gebaren met haar vriend Alex. Op een markt heeft zij een oud fototoestel gekocht, maar wat blijkt, er zit nog een rolletje in. Als zij die laat ontwikkelen, is dat het begin van problemen, wantrouwen en onzekerheden.

Mijn mening
Ik heb het boek met veel plezier gelezen. Het boek leest vlot en heeft een gemakkelijk taalgebruik.
Het eerste deel van het boek doet me wat denken aan ‘Kaas’ van Willem Elsschot. Kaas speelt een hoofdrol in zijn boek en het boek van Anne Nicolai is het het oude fototoestel. Want met dat fototoestel beginnen alle problemen. Bepaalde dingen die gebeuren, zijn niet te verklaren waardoor je gaat denken er iets bovennatuurlijks gaande is. Maar natuurlijk zijn die dingen te verklaren! Daarna neemt Chloe de hoofdrol over.
De moord zelf speelt geen grote rol. Maar het is wel de aanleiding van de dingen die er vervolgens gaan gebeuren. Haar relatie met Alex speelt een grote rol in het boek. Chloe is akkoord gegaan met de voorwaarden van Alex. Niet meer communiceren op een verbale manier maar via Post-it’s en non-verbale communicatie. Maar juist daardoor komt zij achter dat het niet alles is. Juist nu zij behoefte heeft om te praten over haar angsten en onzekerheden.
Dat onderdeel was intrigerend en daardoor bleef ik ook doorlezen. Zullen ze nou wel ooit met elkaar praten? Ik bleef denken, dit kan toch niet gezond zijn voor een relatie.nederlands
En uiteindelijk werd ik ook wel nieuwsgierig wie de moordenaar is en werd verrast.
Anne Nicolai heeft de emoties goed beschreven en op sommige momenten voelde ik ook de angst en onzekerheden van Chloe. Af en toe zette Anne mij op het verkeerde been, net als Chloe.
Kortom, ik heb er van genoten! Een goed debuut.

©Plien 2013

9 thoughts on “Recensie: ‘Sprakeloos’ van Anne Nicolai

  1. Pingback: Recensies voor Uitdaging voor 2013: Ik Lees Nederlands! | De Boekblogger

  2. Pingback: Vragen aan… Anne Nicolai | Plien

  3. Pingback: Boekupdate maart | Plien

  4. Pingback: Boekenupdate April | Plien

  5. Pingback: Recensies -2- voor Uitdaging voor 2013: Ik Lees Nederlands! | De Boekblogger

  6. Pingback: Recensies -3- voor Uitdaging voor 2013: Ik Lees Nederlands! | De Boekblogger

Geef een reactie

