Vragen aan Ben Kane

Ben KaneBen Kane is geboren in Kenya. Hij is daar en in Ierland opgegroeid. Later heeft hij veel gereisd. Voor hij fulltime schrijver werd, was hij een dierenarts. Hij is getrouwd en heeft kinderen en woont in Engeland. Je kunt op zijn website alles lezen over zijn boeken en zijn goede doel waar hij nu voor traint, http://www.benkane.net

De boeken die ik van heb heb gelezen kan je terug vinden op mijn recensie pagina of vragen aan…

1. Waarom kies je ervoor om over Oud-Romeinse tijdsperiode te schrijven en niet over andere historische tijdsperiodes?
Waarom ik de Romeinse periode koos als achtergrond voor mijn romans en waarom die de verhaalmogelijkheden levert

Er zijn een aantal redenen dat ik de Romeinse periode koos als achtergrond voor mijn romans toen ik het plan opvatte om een full time auteur te worden. Ik wist dat ik militair historische fictie wilde schrijven in de stijl van zulke grote auteurs als Bernard Cromwell. Al vanaf mijn jeugd werd ik met name aangetrokken tot de Romeinen en de Vikingen. Hoewel de legioenen nooit tot in Ierland (waar ik opgroeide) kwamen, werd ik toen ik ongeveer negen of tien jaar was, betoverd door het beeldende boek voor jonge volwassenen The Eagle of the Ninth (De adelaar van het Negende) door Rosemary Sutcliff – en het heeft mij nooit meer losgelaten.

In 2001/2 was ik een jaar werkzaam als dierenarts tijdens een uitbraak van mond- en klauwzeer. Ik was toen gestationeerd in Northumberland, in het noorden van Engeland. Dit is de streek waar het grootste deel van de Muur van Hadrianus doorheen liep. Ik was mij hiervan nauwelijks bewust, maar dit wakkerde opnieuw mijn belangstelling aan voor Rome, die ik eerder twintig jaar geleden had. Ik greep de kans aan om de muur herhaaldelijk te bezoeken en ik kon mij, of ik wilde of niet, de Romeinse soldaten voorstellen die daarop stonden, in de forten woonden en hun tijd uitdienden terwijl zij zich erover verwonderden hoe ze in godsnaam op deze plek, die voor hen het einde van de wereld moet  hebben geleken, terecht waren gekomen. Ik besloot een boek over zulke mannen te schrijven. Mijn eerste roman (begonnen in 2003 en nooit gepubliceerd) ging over een werkelijke opstand in het jaar 181 AD, op en rondom de Muur van Hadrianus.

Ik vond ook dat Rome interessant zou zijn om over te schrijven, omdat het zo’n lange en roemrijke oorlogsgeschiedenis had. Er kon een keuze worden gemaakt uit meer dan duizend jaar van oorlogen, politiek, veldslagen en tragedie. In tegenstelling tot andere auteurs, die over Rome schrijven, voelde ik mij aangetrokken tot de republikeinse periode. Aanvankelijk dacht ik dat het toeval was, maar nu denk ik dat het meer is. Afkomstig uit een republiek staat het idee van een monarchie mij tegen. Om die reden heb ik een afkeer van Romeinse keizers, wat inhoudt, dat ik het idee van romans, gesitueerd na de val van de republiek, minder aantrekkelijk vind. Dat beperkt mij nochtans niet. Sinds mijn eerste trilogie heb ik terug naar het verleden gewerkt door romans te schrijven over Spartacus en onlangs een tweede roman over de Punische oorlog, die plaatsvond tussen 218 en 202 BC. Ook daarvoor is er veel meer Romeinse geschiedenis en ik hoop dus niet dat ik op enig moment tegen een tekort aan materiaal aanloop.

2. Hoe doe je research voor het schrijven van historische fictie?
Research is een essentieel deel van het schrijven van historische fictie. Het is fundament waarop ieder goed verhaal rust, het moet stevig en goed onderbouwd zijn. Zonder een goede reële of feitelijke basis wordt historische fictie historische fantasie of subsidiaire geschiedenis. Er is absoluut niets mis met deze genres, (zelf houd ik wel van, vooral van de laatste) maar zij vallen in een andere categorie dan de boeken die ik schrijf

Research kan veel vormen aannemen, maar de methoden die ik het meest nuttig vind, zijn het lezen van leerboeken, het bestuderen van de informatie op relevante websites, bezoeken van musea en/of historische plaatsen en het aanwezig zijn tijdens het naspelen van gebeurtenissen, waar ik de atmosfeer kan opzuigen en kan praten met de mannen en vrouwen, die zo hard werken om ons te helpen begrijpen hoe het leven duizenden jaren geleden was. Ik houd ervan kleine dingen te kopen, die gemaakt zijn zoals heel lang geleden. Op de boekenplank boven mijn bureau staat een fluit, een benen haarspeld, een kleine olielamp, een koperen fluit, een blauw glas en andere Romeinse snuisterijen.

Sommige leerboeken kunnen erg saai zijn, vol met details, die ons veel vertellen over de structuur, de politie en de gebruiken van de klassieke samenleving, maar erg weinig over de echte mensen die zo lang geleden leefden. Desalniettemin is er veel plezier te beleven (althans voor mij!) bij het opnemen van de geweldige hoeveelheid informatie die binnen de omslagen van deze boeken te vinden is. Soms lijkt de kennis niet altijd relevant, maar ze wordt vaak op een later tijdstip nuttig. Het is ook een schuldig plezier om enkele dagen door te brengen in een café met het lezen van teksten en het maken van aantekeningen. Op de een of andere manier lijkt het geen echt werk te zijn, hoewel het dat natuurlijk wel is!

Ik heb geleerd om voorzichtig te zijn met welke historische websites die ik voldoende vertrouw om er informatie van te gebruiken. Dat zijn er in werkelijkheid maar een handjevol, die gewoonlijk worden beheerd door academici, universiteiten of reconstructeurs. Helaas, een heleboel andere sites knippen en plakken artikelen, die elders zijn geplaatst, wat betekent dat onnauwkeurige informatie voor altijd wordt vastgelegd. Als vuistregel: historische informatie, die niet is voorzien van verwijzingen is niet geloofwaardig!

3. Als je kon kiezen, wie zou je dan willen zijn, Spartacus of Hannibal?
Goede hemel, wat een vraag!
Geen van beiden had een goede dood en ik ben er ook niet zeker van! Als ik echter moest kiezen, zou ik Hannibal nemen, omdat hij de generaal was, die Rome zo goed als versloeg. Ofschoon de prestaties van Spartacus aanzienlijk waren, versloeg hij niet de samengebalde macht van het hele Romeinse leger zoals Hannibal deed in Cannae, noch vocht hij met hen op hun eigen bodem en won gedurende 16 jaar vaker dan hij verloor.

4. Worden je boeken Spartacus en Hannibal in het Nederlands uitgebracht?
De Spartacus boeken wel, ja. Tot nu toe is het Hannibal boek niet door mijn Nederlandse uitgever aangekocht, maar ik hoop, dat dat gauw zal veranderen!

De bovenstaande vragen en antwoorden zijn ook in het Engels, aangezien Ben Kane Engelstalig auteur is.

Ook wil langs deze weg meneer Maas bedanken voor het vertaalwerk 🙂

©Plien 2013

3 thoughts on “Vragen aan Ben Kane

  1. Pingback: Ask to Ben Kane | Plien

Geef een reactie

