Recensie: ‘Maar buiten is het feest’ van Arthur Japin

maar buiten is het feestTitel: Maar buiten is het feest
Auteur: Arthur Japin
ISBN: 9789029584920
Genre: Roman
Uitgever: Uitgeverij De Arbeiderspers
Uitgave: hardcover, 311 pagina’s
Verschenen: 2012

Ik heb dit boek gelezen voor boekbloggerleesclub.

Auteur
Arthur Japin is een Nederlandse Arthur. In 1996 debuteerde hij met het boek ‘Magonische verhalen’. Met zijn tweede boek ‘De zwarte met het witte hart’ brak hij door. Hij heeft ook op het podium gestaan en diverse rollen voor televisie gehad.
Voor meer informatie kan je naar zijn website gaan, www.arthurjapin.nl

In het kort
Bekende zangeres Zonne neemt haar nichtje in huis, na een belofte aan haar zus. Maar voor Zonne een voogd kan worden van haar nichtje komt er een rechtnederlandsszaak. Want de vader van dat meisje eist zijn dochter op. Door de rechtszaak komt het verleden van Zonne naar buiten, die zij angstvallig geheim heeft gehouden. Dat is de reden waarom Zonne terug kijkt op haar leven als Weijntje. Haar leven met haar moeder, stiefvader en twee zussen.

Mijn mening
Ik moet eerlijk bekennen, hij is niet mijn favoriete auteur. Bij Boekbloggersleesclub kon je stemmen en er kwamen twee boeken naar voren. Helaas had de bibliotheek het andere boek niet. Dat is de reden waarom ik dit boek toch ben gaan lezen.
Ik heb van hem ‘Overgave’ geprobeerd te lezen, maar ik kwam er gewoon niet door. Na enkele pagina’s had ik het boek weer terug gegeven aan mijn zus.
Maar ik moet toegeven dat ik dit boek makkelijker uit kreeg. Toch moest ik na het uitlezen van het boek concluderen dat het niet mijn favoriete auteur is. Wat het precies is, kan ik niet verwoorden.

Goed, nu over het boek.
Het is een goed boek. En hij heeft heel goed beschreven hoe manipulatief de stiefvader van Zonne is. Zonne heet eigenlijk Weijntje, maar heeft ervoor gekozen om als artiestennaam Zonne te nemen. Haar biologische vader noemde haar zo regelmatig, positieve, vrolijke bijnamen.
Hij zet de oudste twee zussen tegen elkaar op, hun moeder ziet het niet of wil het niet zien. Want zij is blij dat er toch iemand is die van haar houdt. Iemand die ook haar dochters accepteert. Af en toe had ik toch de neiging om die moeder door elkaar te schudden en te schreeuwen, je het niet wat er gebeurd!!!

boekenblogleesclubVragen van Boekbloggersleesclub:
1. Past de cover bij het boek en vind je hem mooi?
Ja en nee. Ik vind de kleuren van de tekst niet passen bij het geheel. Of hadden ze het woord ‘buiten’ ook blauw moeten doen. Dan was het mooier in evenwicht. Nu is rood, goud, rood en blauw. Maar die vrouw op het hoge podium met een grote maan achter is geheel passend bij de personages Zonne. Het past goed bij haar gevoel van eenzaamheid.

2. In welk personage kon je het beste vinden, waarom?
Zonne. Waarom Zonne? Omdat zij ervoor gekozen heeft om geen slachtofferrol op zich te nemen. Maar de kans heeft gegrepen om een ander toekomst te kunnen krijgen. Zij kiest ervoor om als Zonne verder te gaan. Zodat zij niet teveel stil hoeft te staan bij het leven van Weijntje. Maar ook door het kiezen om verder te leven onder andere naam kan zij daardoor bepaalde karaktereigenschappen achter zich laten. Als Zonne durft zij naar buiten toe te stappen, spotlicht op haar laten schijnen die zij als Weijntje niet durfde.

3. Wat sprak je het meest/minst aan in het boek?
Want mij het meest aansprak was de manier hoe manipulatief die stiefvader kon zijn. De auteur heeft dat echt goed beschreven, de werkwijze van zo iemand.
Maar het blijft toch niet mijn favoriete auteur.

©Plien 2013

cover van goodreads.com

19 thoughts on “Recensie: ‘Maar buiten is het feest’ van Arthur Japin

  1. Ik had ook moeite met de moeder in het verhaal. Inderdaad, je zou haar door elkaar willen schudden!
    Naar mijn idee was dit niet Japins beste boek. Jammer dat de schrijver jou niet kan bekoren! Ik vond ‘De overgave’ echt meeslepend!

  2. Mijn ouders en mijn zus vonden zijn boek ‘De overgave’ ook erg goed. Maar helaas, mij kon het niet bekoren.

  3. Toch hoor je dat best vaak, dat moeders net doen alsof ze niks zien. Ik vond het ook verschrikkelijk om te lezen, maar kon me goed indenken dat dit iets is wat veel gebeurt.

  4. Vreemd inderdaad, hoe blind een mens kan zijn. Ik vond dit boek nu ook niet meteen een hoogvlieger, ben heeeeeel blij dat het uit is. Maar goed geschreven, dat wel!

  5. Pingback: Recensies voor Uitdaging voor 2013: Ik Lees Nederlands! | De Boekblogger

  6. Ik ben benieuwd wat jij ervan vindt. Nu je bijna klaar bent met verbouwing heb je vanzelf weer tijd😉 Maar ik houd je aan hihi

  7. Pingback: Boekupdate maart | Plien

  8. Pingback: Recensies -2- voor Uitdaging voor 2013: Ik Lees Nederlands! | De Boekblogger

  9. Pingback: Recensie: Arthur Japin - Maar buiten is het feest | Ranking the Books

  10. Pingback: Recensies -3- voor Uitdaging voor 2013: Ik Lees Nederlands! | De Boekblogger

  11. Pingback: Gelezen: Januari | Met mijn neus in een boek

Geef een reactie

