Recensie: ‘Het boek Eva’ van Marianne Fredriksson

het boek evaTitel: Het boek Eva
Originele titel: Evas bok
Auteur: Marianne Fredriksson
ISBN: 9789044517859
Genre: Roman
Uitgever: De Geus BV
Uitgave: pocket, 218 pagina’s
Verschenen: 2010

Auteur
Marianne Fredriksson (1927-2007) is een Zweedse auteur. Zij heeft 15 romans geschreven waarvan ‘Anna, Hanna en Johanna’ haar grote doorbraak was in Nederlands. Voor meer informatie kan je op de volgende websites vinden:
http://www.degeus.nl/auteurs/auteur/marianne-fredriksson.html
http://nl.wikipedia.org/wiki/Marianne_Fredriksson

In het kort
Nadat Kaïn Abel heeft vermoord vertrekt Eva. Zij is geschokt door de moord en gaat naar de bergen om na te denken. Eva denkt terug aan de tijd dat zij nog een kind was en door haar moeder werd ingewijd in de mysteriën van het leven.

Mijn mening
Ik vond het een intrigerend boek. Hoe Eva terugblikt op haar jeugd. Hoe het eraan toe ging waar zij vandaag kwam en Adam. Hoe het leven toen was, wild, leven in het nu! Niet terugblikken of over het toekomst nadenken. Waarom zij Kaïn kon vergeven voor het broedermoord? Waarom Adam zoveel twijfelde?
Tijdens het lezen besefte ik dat wij allemaal of teveel naar het verleden of toekomst kijken. We vergeten hoe we in het ‘nu’ kunnen en moeten leven. Gewoon genieten van wat er nu gebeurd, meer om ons heen kijken. Misschien dat we dan daardoor minder gehaast door het leven gaan. Maar gewoon genieten met wat je nu hebt en niet wat je morgen zou kunnen hebben. Of wat je in het verleden had en nu niet meer.
De personages zijn goed beschreven, levensecht. Niemand is perfect. Ook heeft Marianne Fredriksson de omgeving heel beeldend geschreven. Het is een gemakkelijk boek om te lezen en naar mijn belevenis hoef je geen kennis te hebben van het Bijbel om dit boek te begrijpen. Ik wil zeker nog ‘het boek Kaïn’ en ‘Norea, dochter van Eva’ lezen.

©Plien 2013

15 thoughts on “Recensie: ‘Het boek Eva’ van Marianne Fredriksson

  1. Ik krijg meteen zin om dit boek te gaan herlezen! Ik vind Marianne Frederikson echt een heel inspirerende vrouw, al haar boeken zijn de moeite waard. Maar omdat ik nu met de kinderen verhalen uit het oude testament aan het lezen ben, wordt dit waarschijnlijk de eerste om te herlezen. Bedankt om het weer eens in herinnering te brengen!

  2. 🙂 Ik heb nog niet alles van haar gelezen. Ikzelf heb de Nachtwandelaar gelezen, schitterend boek.
    Graag gedaan!😀

  3. Ik heb al heel veel boeken van Marianne Fredriksson gelezen maar deze nog niet omdat ze mij minder of zelfs niet aanspreken maar misschien doe ik het ooit nog wel

  4. Mooie recensie. Ik ben wel een beetje nieuwsgierig naar de moeder van de eerste vrouw op aarde. Hoe zou die er dan toch uitgezien hebben. En hoe zat het dan met die rib?

    Deze reactie stond per ongeluk onder het verkeerde blogje.

  5. Niet erg! Zag het, staat leuk😉

    Tja… Volgens het boek was zij een mooie vrouw met een adellijke neus en er werd niets geschreven over een rib.

  6. Dus elke vergelijking met genesis is hier overbodig?

    OT. ik vertelde vandaan aan Maria hoe jij met je weblog bezig bent en dat je die zo prachtig ontwikkelt met interviews en recensies. Ze reageerde heel prettig. Ze vond het knap van je, vooral hoe jij die boeken zomaar toegestuurd krijgt en zo. Ik moest je vooral succes wensen.
    Leuk he. Dat je het maar even weet🙂

  7. Ik denk dat er misschien wel wat overeenkomsten zijn maar ik ken genesis niet. Ik ken het vooral van horen en zeggen. Wat ook interessante was aan dit boek is hoe verhalen in het wereld komt.

    Dank je wel, Maria😀 En ik weet het nu😉 En dat ondanks het feit dat mijn Nederlands niet altijd heel optimaal is😉

  8. Nou, dit boek komt dus op mijn lijstje. Heb al diverse boeken van Marianne Fredriksson gelezen, en ik vind haar boeiend schrijven.🙂

  9. Ja mooi boek.”De Nachtwandelaar” vind ik haar best geschreven boek.Of was het nou De Slaapwandelaar”Ik weet het niet meer .Het is al wat jaren geleden dat ik al haar boeken heb gelezen.

  10. Bedankt voor het link, zeker moeite waard! Het doet me ook denken aan Magdalena mysterie. De auteur heeft ook in die boek Magdalena een stem gegeven.

  11. De Nachtwandelaar🙂 Die is schitterend boek. Ik heb nog niet veel van haar gelezen maar wil zeker doen. Ik denk dat mijn zus wat boeken van haar heeft of anders mijn moeder.

  12. Pingback: Boekupdate maart | Plien

Geef een reactie

