Recensie: ‘De 100 jarige man die uit het raam klom en verdween’ van Jonas Jonasson

De 100 jarige man dieTitel: De 100 jarige man die uit het raam klom en verdween
Originele titel: Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann
Auteur: Jonas Jonasson
ISBN: 9789056723743
Genre: Roman
Uitgever: Uitgeverij Signatuur
Uitgave: gebonden, 358 pagina’s
Verschenen: 2011

Auteur
Jonas Jonasson is jarenlang journalist geweest. Hij woont op het eiland Gotland en werkt inmiddels aan zijn tweede boek.

In het kort
Op de dag dat Allan 100 jaar wordt, besluit hij uit het raam te klimmen en te verdwijnen. Dat is het begin van alle vreemde ontwikkelingen. Hij denkt niet altijd na en doet gewoon wat zijn hart ingeeft. Voor hij het weet is hij op de vlucht voor de politie. Onderweg ontmoet hij verschillende mensen die door bepaalde situaties bij hem blijven. Tussendoor krijgen wij een blik op zijn indrukwekkend verleden.

Mijn mening
Het is een komisch, vergezocht verhaal! Af en toe moest ik aan het film Forrest Gump denken. Vooral als Allan weer voor de zoveelste keer een van de wereldleiders ontmoet. Hij rolt van de een avontuur in een ander.
Ik heb met veel plezier gelezen. Af en toe even hoofdschuddend van ongeloof hoe Allan zo door het leven gaat. Hij neemt het leven zoals het komt. Elke keer weet hij uit grote problemen te komen, waarvan ik soms denk, dat kan niet goed gaan. Of ja hoor, het is hem weer gelukt! Of, in werkelijkheid kan het toch niet zo gemakkelijk gaan?
En dan al die wereldleiders die hij ontmoet, wonderbaarlijk. Of hij speelt een rol in de belangrijke momenten van de geschiedenis. Waarvan ik denk, ongelooflijk, hoe verzint Jonas dit! En hij beschrijft het ook heel beeldend.
Het is een heerlijk, ontspannend, komisch, luchtig boek die je niet serieus hoeft nemen. Echt een aanrader als je even gewoon lekker ontspannend, komisch, luchtig boek wilt lezen! Dit zal denk ik voor mij wel een boek zijn die ik af en toe zal herlezen.

©Plien 2013

10 thoughts on “Recensie: ‘De 100 jarige man die uit het raam klom en verdween’ van Jonas Jonasson

  1. Pingback: Boekupdate maart | Plien

Geef een reactie

