Vragen aan: Hanna Bervoets

hannabervoetsHanna Bervoets is nu 29 jaar. Zij heeft drie romans geschreven, ‘Of hoe waarom’, ‘Lieve Céline’ en ‘Alles wat er was’. Daarnaast heeft zij het toneelstuk ‘Roes’ en het filmscenario ‘Bowy is binnen’ geschreven. Er is ook een bundel uitgebracht van haar columns ‘Leuk zeg doei’. Ook heeft zij bijgedragen aan divers bundels. Je kunt op haar website www.hannabervoets.nl er alles over teruglezen.

Ik heb ‘Alles wat er was’ van Hanna Bervoets gelezen. Na aanleiding daarvan heb ik haar paar vragen per e-mail gestuurd. Wil je weten wat ik van het boek vond, lees dan mijn recensie over het boek.alles wat er was

 1. Hoe ben je op het idee gekomen om dit boek te schrijven?
“Ik liep al een tijdje met het idee rond om een roman te schrijven over mensen die met elkaar in één ruimte zitten opgesloten. Ik ben van nature geïnteresseerd in groepsprocessen, en zo’n afgesloten ruimte is natuurlijk de ultieme snelkookpan voor menselijke interactie. Ik heb nog even met de gedachte gespeeld mijn personages in de kelder van een ingestort gebouw te laten bivakkeren, maar uiteindelijk koos ik toch voor een algehele apocalyptisch: het leek me mooier als de rest van de wereld vergaan was, dat schiep de ruimte om de personages over die vergane wereld te laten nadenken. Daarnaast vroeg ik me dingen af als:  Hoe verhoud je je in zo’n afgesloten ruimte tot de anderen? Hoelang blijven bestaande omgangsnormen gelden, wanneer en waarom ga je daar vanaf wijken? En wat gebeurt er als er ook nog een voedseltekort is? Ik denk dat ieder mens uiteindelijk anders reageert. De een heeft behoefte aan contact, de ander zal zich juist afzonderen. Dat vond ik interessante dingen om te onderzoeken.”

2. Welke personage ligt het dichts bij je en waarom?
“Op het eerste gezicht staat Merel het dichtst bij me: ze is 29 jaar, rationeel, werkzaam in de media, alleenstaand. In die dingen lijken we op elkaar. Bovendien is Merel een observator: zij beschrijft de groep, precies zoals ik dat als schrijver ook doe. Er zijn echter ook belangrijke verschillen tussen Merel en mij. Ik denk dat ik net iets meer zelfreflectie heb. Ik ben ook iets socialer; vind het belangrijk dat iedereen me aardig vind. Merel heeft dat minder, die is afstandelijker. En Merel is ook niet het enige personage dat op me lijkt. Eigenlijk heeft ieder personage wel íets van mij weg. Barry heeft een beetje dezelfde humor als ik, en zo’n onbereikbare liefde heb ik ook wel eens gehad. In Kaspar herken ik het streberige; de wil om alsmaar dingen te blijven maken. En het narcisme van Leo is me ook niet helemáál vreemd. Ik denk dat Natalie uiteindelijk het verst van me afstaat.”

3. Wat zou je doen als dit jezelf zou overkomen?
“Ik weet van mezelf dat ik chagrijnig wordt als ik slecht eet en slaap. Al geldt dat waarschijnlijk voor bijna iedereen. Ik zou het verblijf dus nogal zwaar vinden, al zou ik het wel fijn vinden om anderen om me heen te hebben. Gebrek aan prikkels is een groot gevaar; als je er niets is, zoals in een cel, dan gaat je brein de leegte compenseren, en ga je hallucineren: dingen zien en horen die er niet zijn. Dat lijkt me vreselijk. De aanwezigheid van anderen kan dat voorkomen. Ik denk dat ik in de groep de rol van allemansvriend zou aannemen: een beetje als Barry dus. Ik zou conflicten uit de weg gaan, proberen het gezellig te houden. Al zou ik me ook willen kunnen afzonderen. Alleen zijn vind ik niet erg, zolang ik er zelf voor kan kiezen.”

Hanna, bedankt dat je de tijd hebt willen nemen om de vragen te beantwoorden.

Ik wil ook Martine van As van de uitgeverij AtlasContact bedanken voor de medewerking.

©Plien 2013

6 thoughts on “Vragen aan: Hanna Bervoets

  1. Wat leuk dat je die schrijvers benadert met vragen. Heb je ook wel eens een afwijzing gekregen van een schrijver? En als ze wel meewerken, lezen ze dan je stukje?

    Ik vind het een bijzonder initiatief van je. Je blog krijgt steeds meer betekenis.

  2. Ja, ik dacht waarom niet. Nee, ik heb ook nog drie gevraagd😉 Weet ik niet haha. Ik stuur wel link naar de uitgever toe. En ik weet dat Marelle Boersma heeft gelezen.

    Dank je wel!

Geef een reactie

