Recensie: Hannibal van Ben Kane

hannibalTitel: Hannibal
Auteur: Ben Kane
ISBN: 9781848092297
Genre: Historisch Roman
Uitgever: Arrow
Uitgave: pocket, 535 pagina’s
Verschenen: 2012

Auteur
Ben Kane is geboren in Kenya. Hij is daar en in Ierland opgegroeid. Later heeft hij veel gereisd. Voor hij fulltime schrijver werd, was hij een dierenarts. Van de 6 boeken die hij heeft geschreven, is de trilogie ‘Het verloren legioen’ vertaald naar Nederlands. Hij is getrouwd en heeft kinderen en woont in Engeland.

In het kort
Hanno woont aan de noordkust van Afrika en Quintus in Italië. Door de speling van natuur komt Hanno en zijn vriend in de handen van de piraten die hun verkoopt. De ene als een slaaf en de ander als een gladiator. Hanno komt als slaaf bij het familie van Quintus. Beide zijn nog jong en staan volop nog in het leven. Beiden zijn ook klaar voor om te vechten voor hun land.
Uiteindelijk staan de beide jongens tegen over elkaar in strijd. Zullen ze het overleven? Zal hun vriendschap blijven bestaan? Zal Hanno weer zijn vader en broers zien?

Mijn mening
Wat een boek! Het was soms net alsof ik zelf daar zit en meemaakt. Ik houd van geschiedenis en heb voorkeur van bepaalde tijdsperiodes, waaronder Oud-Rome. Het is verbaas wekkend hoe normaal het is om slaven te hebben, ongeacht waar ze vandaan komen. En dat zelfs onder de slaven hiërarchie bestaat.
Wat ik goed vond aan dit boek was zijn personages. Grote deel van de hoofdrolspelers hadden diepgang, persoonlijkheden. Gaande weg had ik mijn voorkeuren, ook al kon ik bijvoorbeeld Sapho, het grote broer van Hanno, af en toe begrijpen. Dat hij het gevoel heeft altijd maar te moeten bewijzen dat hij beter is dan zijn twee jongere broers, maar zijn bloeddorst kon ik niet begrijpen. Maar Ben Kane kan heel goed de emoties beschrijven, vooral als een personage in tweestrijd is. En misschien keuze moet maken dat druist tegen zijn principes.
Maar ook hoe Ben Kane de omgeving, gebouwen, kampen, boten om kan schrijven is heel levendig. Ik kan met regelmaat gemakkelijk voor mijn ogen halen. Wel stuitte ik af en toe op een woord waarvan ik niet helemaal zeker wist van de betekenis hinderde mij niet in het lezen. Want ik heb er zelf voor gekozen om in het Engels te lezen.
Wel een minpuntje… Hannibal, zo heet het boek. Alleen hij speelt zelf een kleine rol in het boek. Maar door hem is er wel een strijd tussen Rome en Carthage. Ik had alleen door de titel eigenlijk verwacht dat Hannibal een grote rol in zou spelen. Helaas niet dus.
Als je van geschiedenis houdt, helemaal als je van Oud-Rome, is dit absoluut een aanrader
Ik heb er gewoonweg van genoten en wilde eigenlijk het einde uitstellen.

©Plien 2013

5 thoughts on “Recensie: Hannibal van Ben Kane

  1. Doe dat 🙂 Als ik goed is zijn er nu twee delen van Spartacus, 1 van Hannibal en trilogie van Het verloren Legioen. De eerste drie zijn alleen in het Engels te verkrijgen.

  2. Pingback: Boekupdate januari en februari | Plien

Geef een reactie

