Recensie: ‘Alles wat er was’ van Hanna Bervoets

alles wat er wasTitel: Alles wat er was
Auteur: Hanna Bervoets
ISBN: 9789025440374
Genre: Roman
Uitgever: AtlasContact
Uitgave: pocket, 284 pagina’s
Verschenen: 2013

Het boek heb ik ontvangen van uitgeverij AtlasContact, bedankt!

Auteur
Hanna Bervoets is een Nederlandse schrijfster. Zij is bekend van haar columns voor Volkskrant Magazine. Die heeft zij ook gebundeld en uitgebracht onder de naam ‘Leuk zeg doei’. Haar eerdere roman ‘Lieve Céline’ wordt verfilmd. Zij heeft met het boek ‘Lieve Céline’ ook een literatuurprijs gewonnen, de Opzij Literatuurprijs 2012 voor het beste boek van een Nederlandse schrijfster.

In het kort
Op een zondag komen 8 mensen bij elkaar op school voor een tv opname. Dan volgt een grote klap waardoor hun levens veranderen. Er wordt geadviseerd binnen te blijven, deuren en ramen dicht te doen, gordijnen dicht. Is dat het begin van het einde? Is alles wat je nog kende van belang? Heeft de opgedane kennis, vriendschap nog wat waarde?

Mijn mening
Toen ik met boek begon was ik er niet stuk van. Ik had heel veel moeite om te wennen aan haar schrijfstijl. Of was het misschien omdat ik plots in een verhaal stapte (het begon namelijk op dag 91) en er veel personages voorbij kwamen die ik ze nog helemaal niet kende.
Maar na een pagina of 60 te hebben gelezen, raakte ik aan haar stijl gewend en wist ik wie wie was en welke relatie zij met elkaar hadden. Want er werd teruggekeken op hoe bepaalde situaties zijn begonnen, dus voor dag 91. Zo kreeg je dan een beeld van iedereen en de situatie. Toen ging het lezen als een sneltrein. Het boek heeft een lekkere vaart. Er gebeurt wel van alles maar niet overdreven en het past goed in het geheel. Of het logisch is of niet, het past gewoon in het verhaal.

Je kijkt naar de hele situatie door het ogen van Merel, dus lees je vooral haar belevenis, gedachten, antwoorden. Hoe gaat zij met de situatie om? Hoe vindt zij dat de anderen met de situaties omgaan? Af en toe vroeg ik ook aan mezelf, hoe zou ik ermee omgaan als ik in zo situatie zou zitten?

Kortom, ik ben blij dat ik het boek niet heb weggelegd. Wanneer je eenmaal gewend bent aan de stijl is het een goed en gemakkelijk te lezen boek. Een aanrader voor lezers die van apocalyptische verhalen houden.

©Plien 2013nederlands

 cover van goodreads.com

19 thoughts on “Recensie: ‘Alles wat er was’ van Hanna Bervoets

  1. Ik heb al veel goede verhalen gehoord over dit boek, dus wie weet dat ik ‘m ook ga lezen.

  2. Pingback: Recensies voor Uitdaging voor 2013: Ik Lees Nederlands! | De Boekblogger

  3. Ik heb het ook gelezen en vond het ook erg goed. Ik vond het eigenlijk vanaf het begin lekker lezen ookal wist ik nog niet precies wie wie was – het stoorde me niet.

    Het is echt een boek dat leest als een trein!

  4. En ik kwam maar in het begin niet meteen in, maar daarna was het als een sneltrein! Uiteindelijk echt met plezier gelezen!

  5. Pingback: Vragen aan: Hanna Bervoets | Plien

  6. Pingback: Boekupdate januari en februari | Plien

  7. Pingback: Recensies -2- voor Uitdaging voor 2013: Ik Lees Nederlands! | De Boekblogger

  8. Pingback: Recensies -3- voor Uitdaging voor 2013: Ik Lees Nederlands! | De Boekblogger

Geef een reactie

