Vragen aan: Marelle Boersma

Marelle-BoersmaMarelle Boersma heeft 7 thrillers geschreven. Zij is moeder van twee jongens en woont in Wageningen. Marelle schreef al in haar jonge jaren maar ze heeft nooit serieus nagedacht om een schrijfster te worden. Marelle schrijft vooral over verborgen leed, zoals mantelzorg, jeugdzorg. Zij is vorig jaar benoemd tot een Vaandeldrager van het Oudernetwerk Jeugdzorg.
Daarnaast schrijft zij ook wekelijks een column voor Libelle.nl.
Verder geeft zij lezingen over het schrijverschap. Wil je meer meer over haar lezen, ga dan naar haar website  www.marelleboersma.nl

moederzielIk heb ‘Moederziel’ van Marelle Boersma gelezen. Na aanleiding daarvan heb ik haar paar vragen per e-mail gestuurd. Wil je weten wat ik van het boek vond, lees dan mijn recensie over het boek ‘Moederziel’.

Wat beweegt je om boeken over verborgen leed te schrijven?
Er zijn veel misstanden om me heen die mij raken, en juist die emotie heb ik nodig om te kunnen schrijven. De wereld is soms zo hard, waarom zou ik dan verder zoeken dan de hoek van de straat? Ik denk dat juist de onderwerpen dichtbij voor veel mensen herkenbaar zijn of juist onvoorstelbaar. Dat dit echt gebeurt… verzuchten mensen vaak. Tja, vaker dan je denkt. Helaas.

Daarnaast houd ik niet van overmatig geweld, veel bloed of een groot aantal lijken. Natascha van der Stelt beschreef dit mooi over ‘Moederziel’: ‘Bewonderenswaardig zoals Marelle Boersma een goede spannende psychologische thriller weet te schrijven vanuit het dagelijks leven van gewone mensen zonder hoofdrollen voor politie, lijken en forensisch onderzoek.’ Het is fijn als een recensente dit ziet.

Waarom hebt je voor het boek ‘Moederziel’ mantelzorg als uitgangspunt gekozen en dat deze zorg door haar dochter wordt gegeven?
De moeder-dochter band vind ik altijd heel speciaal. Omdat je vaak zoveel lijkt op je moeder, komt haar gedrag ook heel dichtbij. Veel mensen herkennen vooral de slechte eigenschappen, en dat kan snel irritaties opleveren. Vandaar dat ik voor de dochter gekozen heb om de zorg te verlenen, want in een thriller ga ik altijd op zoek naar emotionele grenzen.

Op wat voor manier hebt je onderzoek gedaan voor het boek ‘Moederziel’?
Helaas is een deel eigen ervaring. Ik heb een aantal weken met veel rugpijn plat op bed moeten liggen, waarbij de rand van het bed al een onneembare vesting was. En ook de telefoon, die op minder dan 2 meter afstand stond, was onbereikbaar voor mij. Ik voelde me zo afhankelijk, het is vreselijk als je de eigen regie over je leven kwijtraakt. Een goede vriendin zei tegen me: ‘zelfs uit deze ellende weet jij vast weer inspiratie te halen.’

Daarnaast heb ik contact gehad met een vrouw wiens moeder ms heeft. Zij heeft me informatie gegeven over de ziekte, maar ze heeft me ook de kant van de dochter laten zien. Want wat doet het met een kind als je moeder chronisch ziek is?

Hoe kiest je thema’s voor het boek, zoals nu voor het boek ‘Moederziel’, mantelzorg, persoonsgebonden budget en het ziekte MS?
Heel intuïtief. Soms komt er zomaar een onderwerp binnenzeilen en elk idee schrijf ik op. Maar de laatste tijd krijg ik ook steeds vaker mailtjes van lezers met dingen die ze zelf hebben meegemaakt, en zeker als dat een onderwerp is dat dicht bij de ‘gewone mens’ ligt (wie dat dan ook is…) dan kan het zijn dat het idee zich gaat nestelen in mijn hoofd. Pas als het gaat broeien, weet ik dat ik daarover ga schrijven. Het is een gevoel. Zo ben ik voor mijn volgende boek door iemand benaderd op twitter: ‘ik ken een vrouw die vele jaren gestalkt is, is dat geen mooi onderwerp voor jou?’ Die kwam direct binnen…

Ik lees op jouw website dat het volgend boek op een ander manier wordt geschreven, door middel van interactie met de lezers. Wat moet ik me daar bij voorstellen? Hoe gaat dat te werk?
Ja, dat is een heel leuk proces. Ik schrijf een interactieve thriller, en dat begon met het proces van het onderwerp kiezen. Dat is uiteindelijk ‘stalking’ geworden. Verder zijn er polls waar iedereen mag stemmen op een naam van mijn hoofdpersonage, of voor de locatie waar het verhaal zich af gaat spelen. Maar ook leg ik mijn lezers vragen voor hoe zij zouden reageren als ze zich in een bepaalde situatie zouden bevinden. Op die manier kan iedereen meedenken, en zelfs als ze dat willen een stukje meeschrijven aan mijn 8ste boek. Omdat ik de enige ben die het complete overzicht behoud, ligt de uiteindelijke beslissing natuurlijk bij mij, daar ben ik dan wel weer eigenwijs genoeg voor. Maar ik kan nu al zeggen dat bijvoorbeeld de keuze voor de locatie, de Veluwe, in het begin door een van mijn lezers is aangedragen. Hierdoor veranderde alles. En deze keuze blijkt een immens effect te hebben op het verloop van mijn verhaal.

Maar ook als je niet mee wilt denken, kun je ook alleen maar meelezen. Ik geef iedereen zo een uniek kijkje in de thrillerkeuken. Nieuwsgierig? Denk en lees mee op: http://schrijfeenthriller.wordpress.com/

Marelle, bedankt dat je de tijd hebt willen nemen om de vragen te beantwoorden.

Ik wil ook Ilse Karman van de uitgeverij De Crime Compagnie bedanken voor de medewerking.

©Plien 2013

10 thoughts on “Vragen aan: Marelle Boersma

  1. Verder was het boek in 1 adem uit, want het las heerlijk weg en ik bleef nieuwsgierig naar de afloop. Ik ben er nog steeds niet uit of ik bewondering heb voor de schrijfster, omdat ze karakters heeft weten neer te zetten waar ik me ZO ENORM groen en geel aan erger (en ik ben toch echt kalm van aard), of dat ik medelijden met haar heb – stel je voor dat dit echt haar wereldbleed is, dat mensen allemaal zo zijn… Hoe dan ook een bijzonder boek. Literair absoluut niet van hetzelfde niveau, maar desondanks deed het me denken aan Die Leiden des junge Werthers van Goethe. Dat is het enige andere boek wat bij mij net zo’n heftige reactie heeft weten los te maken. Is het aan aanrader? Ja, toch absoluut wel. Al is het alleen maar zodat ik van andere lezers bijval kan krijgen over hoe vreselijk die mensen in het boek wel niet zijn!

  2. Pingback: Boekpresentatie ‘Ik volg je’ van Marelle Boers | Plien's boekenblog

  3. Pingback: 15-365 Boekpresentatie ‘Ik volg je’ van Marelle Boersma | Plien's wereldje

  4. Pingback: Recensie ‘Nobody’ van Marelle Boersma | Met mijn neus in een boek

Geef een reactie

