Recensie: ‘Kaas’ van Willem Elsschot

kaasTitel: Kaas
Auteur: Willem Elsschot
Genre: Roman
Uitgever: E.M. Querido uitgeverij N.V.
Uitgave: hardcover, 96 pagina’s
Verschenen: 1969

Auteur
Willem Elsschot is pseudoniem van Alfons Josef de Ridder. In Antwerpen geboren en overleden.
Hij wandelde graag in het gebied Helschot en zo is het zijn pseudoniem geworden. Je kunt hier alles over hem lezen.

In het kort
Het gaat over Frans Laarmans die door mijnheer Van Schoonbeeke in een positie komt waar hij niet om gevraagd heeft. Plotseling is hij een koopman, niet langer meer een klerk bij General Marine and Shipbuilding Company. Maar dat is het begin van alle problemen. Plotseling speelt kaas een hoofdrol in Frans Laarmans zijn leven.

Mijn mening
Een grappig verhaal. Ik heb met veel plezier het boek gelezen. Verbaas wekkend hoe kaas een hoofdrol kan spelen in een boek en toch leuk is.
Het is erg leuk geschreven en een mooi taalgebruik. De personages zijn typerend, grappig. Als een persoon van deze tijd kan ik me soms moeilijk indenken dat het vroeger zo echt aan toe ging. En dat je inderdaad past meetelde in bepaalde kringen als je een bepaalde functie had. Want als een klerk zijn telde je blijkbaar niet meer in de kring van mijnheer Van Schoonbeeke en zijn vrienden.
Ik heb heerlijk van genoten, af en toe even glimlachend over bepaalde mensen gedrag, gesprekken en dergelijke. Mooi beeldend geschreven en origineel. Ik bedoel schrijf maar een verhaal waar kaas toch een soort hoofdrol speelt.
Kortom, ik heb met plezier gelezen! Een leuk boek om mee te beginnen voor de uitdaging ‘Ik lees Nederlands’.nederlands

©Plien 2013

17 thoughts on “Recensie: ‘Kaas’ van Willem Elsschot

  1. Pingback: Recensies voor Uitdaging voor 2013: Ik Lees Nederlands! | De Boekblogger

  2. Leuk dat je met een “oude” Nederlander begonnen bent. Ik vind vooral Lijmen/Het been van hem erg goed. Kaas herinner ik me niet meer zo, maar heb het wel ooit gelezen.

  3. Ja, ik dacht laat ik maar daarmee beginnen. Maar echt een Nederlander is hij niet😉 maar schrijft wel Nederlands.
    Ik zal kijken of mijn vader die boeken heeft.

  4. Plien, er is een prachtige verzamelbundel van Elsschot, waar (bijna) alles instaat. Ik kan je overigens aanbevelen meer Nederlands te lezen. Het is een heerlijke bezigheid. Er is zoveel meer dan het AKO boekenplankje. Probeer ook eens: Biesheuvel, Bomans, Carmiggelt (een enorme bewonderaar van Elsschot) maar ook Couperus bijvoorbeeld. Enfin, je ziet wel, ik ben een Nederlandse literatuurlezer. Dus als je nog verdere tips nodig hebt, geef maar een gil (op de weblog want dat reikt het verst).

  5. O ja, als je eens een mooie sfeertekening wilt lezen van Elsschot: begin dan met Villa des Roses (ook van Elsschot, die trouwens een Vlaming is). Hij beschrijft de inwoners van die villa zo mooi.

  6. Mijn vader heeft heel veel boeken van Nederlandse of Vlamingse auteurs. Er volgt nog meer boeken dus uit zijn kast🙂
    Ik zal een virtuele gil geven😉

  7. Leuke bespreking Plien! Ik krijg zo weer zin om het boek te herlezen. Ik heb het trouwens onlangs nog aan iemand aangeraden die voor school een werkstuk moest maken over Nederlandse boeken en hun verfilming. Er is immers een film van gemaakt met Willeke van Ammelrooij.

  8. Leuke recensie, als ik het boek ergens tegenkom ga ik het misschien wel lezen. Het doet me wel een beetje denken aan de middelbare school (daar stond het vaak op de leeslijst). Villa des Roses heb ik ook nooit gelezen, maar wie weet.

  9. De link naar Wikipedia is aardig maar in de dbnl (www.dbnl.org) is veel meer over hem te lezen, dus in de Wiki staat lang niet alles. In de dbnl staan alle Nederlandstalige (dus ook de Vlaamse (Elsschot was een Antwerpenaar); Zuid-Afrikaanse; Surinaamse en Antilliaanse schrijvers. Je vind daar ook heel veel gratis downloads. Wist je dat het dit jaar Elsschotjaar is in Antwerpen? In Vlaanderen is Elsschot naast Claus nog steeds een hele grote.
    Een andere site waar heel veel gratis downloads te vinden is is: http://www.gutenberg.org en voor gratis Nederlandse klassieken kun je naar: http://www.bibliotheek.nl/eregalerij. De eregalerij geeft de boeken in e-pub weg. Heb je geen e-pub op je computer en geen e-lezer, dan kun je daar ook het conversie-programma downloaden. Veel plezier daarmee.
    Ik heb Het dwaallicht van Elsschot gelezen. Zie: henrymensink2013.wordpress.com/2013/02/11/het-dwaallicht-willem-elsschot/. Ik heb op mijn blod ook een recensie van Ave verum corpus van Désanne van Bredrode staan.

    Veel plezier met het projekt: Ik lees alleen Nederlands.

  10. Dank je wel. ik ken die website niet. Maar sla het op bij favorieten. Mijn vader heeft meer boeken van Elsschot, dus ik ga zeker meer van hem lezen.

  11. Pingback: Boekupdate januari en februari | Plien

  12. Pingback: Recensies -2- voor Uitdaging voor 2013: Ik Lees Nederlands! | De Boekblogger

  13. Pingback: Willem Elsschot – Kaas | Literatuurlijst Nederlands 6aso

  14. Pingback: Recensies -3- voor Uitdaging voor 2013: Ik Lees Nederlands! | De Boekblogger

Geef een reactie

