Recensie: ‘Muis’ van Gordon Reece

muisTitel: Muis
Originele titel: Mice
Auteur: Gordon Reece
ISBN: 9789041416766
Genre: Literaire thriller
Uitgever: Anthos
Uitgave: Pocket, 269 pagina’s
Verschenen: 2011

Auteur
Gordon Reece is in 2005 van Engeland naar Australië geëmigreerd. Hij is naast een auteur, een illustrator. Hij heeft wel prentboeken, stripboeken en graphic novels uitgebracht. Het boek ‘Muis’ is zijn debuutroman.

In het kort
Shelley, een meisje van 16 jaar, wordt fysiek en geestelijk gepest dat zij er fysieke en geestelijke littekens aan over houdt. Dan besluit haar timide moeder Elizabeth dat haar dochter niet meer naar school hoeft. In plaats van op te komen voor haar dochter gaan ze verhuizen naar het platteland met geen buren om zich heen. Langzaam herstellen moeder en dochter van wat er gebeurd is en ze beginnen zich veilig te voelen. Maar dan gebeurt er iets op een nacht waardoor hun levens veranderen. Is het een goede of slechte verandering?

Mijn mening
De laatste tijd wordt er veel gesproken over pesten in de media. Dit boek past precies in het plaatje. Onvoorstelbaar hoe ver kinderen kunnen gaan om iemands leven te vernietigen.
Tijdens het lezen had ik regelmatig diverse vragen door de bovenstaande situatie.Wat zou ik doen? Hoever zal ik durven gaan? Zou ik ook zo koudbloedig reageren? Als Shelley bij haar vader was, zou zij dan geen muis zijn? Als Elizabeth niet bespeeld werd door haar man, was zij dan een vrouw die niet over zich heen liet lopen?

Af en toe heb ik momenten gehad, wanneer gaat er wat gebeuren? Ik begrijp wel dat de auteur je goed inzicht wilde geven in de karakters van moeder en dochter. Waardoor je begrijpt wat ze hebben gedaan en waarom. Of je goedkeurt of niet.
En daardoor wilde ik doorlezen. Het was een goed, spannend boek.
Ik moet zeggen, een heel goede debuutroman van Gordon Reece!

©Plien 2013

5 thoughts on “Recensie: ‘Muis’ van Gordon Reece

  1. Pingback: Boekupdate januari en februari | Plien

Geef een reactie

