Recensie: ‘Winter in Madrid’ van C.J. Sansom

winter in madridTitel: Winter in Madrid
Originele titel: Winter in Madrid
Auteur: C.J. Sansom
ISBN: 9789026111297
Genre: Roman
Uitgever: Uitgeverij De Fontein
Uitgave: Pocket, 510 pagina’s
Verschenen: 2009, elfde druk

Auteur
C.J. Sansom heeft aan de Universiteit van Birmingham Letteren en Geschiedenis gestudeerd. Hij heeft nog twee boeken geschreven, middeleeuwse thrillers.

In het kort
Het verhaal speelt af in Spanje, vooral in Madrid. Burgeroorlog in Spanje is net achter de rug, maar dan begint de tweede Wereldoorlog. Spanje heeft zich neutraal verklaard maar Franco probeert wel achter de schermen met Hitler samen te werken.
De Engelsen willen de Spanjaarden in het gareel houden en besluiten Harry Brett, voormalig oorlogsveteraan, in te schakelen voor spionage. Hij moet zijn oude schoolvriend spioneren. En zijn andere schoolvriend is vermist en zou zijn omgekomen. Maar is dat wel zo?
Houdt Harry zich staande in de corrupte Madrid?

Mijn mening
Het verhaal vond ik in het begin wat traag. Maar toen ik er eenmaal op ging in het verhaal was het geen probleem meer.
Een heel interessant boek. Ik heb er veel van geleerd. Het Spaanse Burgeroorlog was altijd heel vaag iets geweest in mijn kennis.
Je bent voor of tegen, dat was heel duidelijk. En als je een neutraal persoon bent zoals Harry Brett is het heel moeilijk. Want beide kanten willen hun standpunten duidelijk maken en je dwingen een keuze te maken. Uiteindelijk door alles wat er gebeurd heeft hij toch een keuze gemaakt, maar heeft hij daar niet een te hoge prijs voor moeten betalen?
Wel heb ik me niet teveel verdiept in het politieke gedeelte want ik kon dat af en toe niet volgen en waarom de ene partij beter was dan de ander. Beide wilden ten koste wat dan ook de macht.
Engeland wilde voorkomen dat Spanje bij Duitsland ging aansluiten, want dat kon dan het ondergang zijn voor Europa. Zelfs Engeland was niet bang voor corruptie, ze waren bereid om mensen om te kopen. Als het doel maar bereikt werd.
Wat ik ook mooi aan dit boek was dat het duidelijk liet zien wat het mensen kan doen die in het verleden gepest werden. De onzekerheid zal altijd in je zitten en er hoeft maar iets te gebeuren je voelt weer zo machteloos als toen. Daarnaast was het ook interessant om te lezen hoe de drie mannen die op hetzelfde internaat hebben gezeten hun eigen weg gaan. Maar in drie verschillende richtingen.
Het is een interessant, spannend boek. Op de cover staat: ‘Een spannend thriller’, ik heb het zo niet ervaren. Het zeer zeker een historisch roman maar een thriller, niet in mijn belevenis. Het was spannend, maar daar was alles ook mee gezegd.

Dit boek maakte onderdeel van mijn uitdaging ‘Uit de kast’.

©Plien 2013

7 thoughts on “Recensie: ‘Winter in Madrid’ van C.J. Sansom

  1. Interessant.Mijn Spaanse schoonouders komen uit Andalusië en hebben in hun jeugd de Francoterreur meegemaakt. Een armoedige, angstige tijd. Uiteindelijk zijn ze naar België gekomen waar Maria’s vader in de mijnen ging werken. Daar heeft hij zijn hart uitgeput en is daarom maar 69 geworden. Triest allemaal. Dat boek wil ik beslist lezen. Ik heb al zoveel verhalen gehoord over het Spanje van die tijd.

  2. Ik heb het boek gekocht. Het was in de aanbieding bij Bruna voor 5,95. Da’s toch een koopje. Ik ga het volgende week ophalen en dan begin ik meteen te lezen. Ik heb nu al zin.

  3. Pingback: Boekupdate januari en februari | Plien

Geef een reactie

