Recensie: ‘Moederziel’ van Marelle Boersma

moederzielTitel: Moederziel
Auteur: Marelle Boersma
ISBN: 9789461090652
Genre: Psychologische thriller
Uitgever: De Crime Compagnie
Uitgave: Pocket, 279 pagina’s
Verschenen: 2013 (7 januari)

Ik heb dit boek begin december van de uitgeverij De Crime Compagnie ontvangen. Nooit heb ik een boek mogen lezen dat nog niet te koop is. Echt top en bedankt!

Auteur
Marelle Boersma heeft 6 boeken geschreven. Zij schrijft vooral over verborgen leed en actuele situaties. Vals Alarm is genomineerd voor Crimezone Award 2012 als Beste Nederlandstalige thriller. Daarnaast is Marelle een vaste columnist op libelle.nl.
Wil je meer weten over haar, dan kan je naar haar website gaan: www.marelleboersma.nl

In het kort
Het verhaal speelt af in Zeeland. Myrna heeft MS en is afhankelijk van haar elektrische rolstoel. Maar dankzij de mogelijkheid van het Persoonsgebonden budget en haar rolstoel kan zij tamelijk onafhankelijk leven. Boven haar verwachting vindt iemand haar toch leuk, want haar zelfvertrouwen heeft een deuk gekregen nadat haar man van haar is gaan scheiden omdat hij niet kon omgaan met haar beperkingen.
Maar dan neemt haar jongste dochter Josje beslissingen over het leven van Myrna. Voor zij het weet heeft Josje alles in handen. Algauw wordt er een dode vrouw gevonden in Myrna’s tuin.

Mijn mening
Ik heb dit boek in één dag uitgelezen. Het boek leest gemakkelijk weg en het is erg spannend.
Myrna probeert met haar beperkingen om te gaan. Zij heeft haar goede en slechte dagen. Hoewel ik geen MS heb, kan ik me wel in aantal gevoelens van haar herkennen. Ook ik moet leren omgaan met mijn beperkingen, alleen hoef ik niet bang te zijn voor een kouwtje. Of een longontsteking die fataal kan zijn.
Marelle heeft het zo goed beschreven dat ik grote bewondering voor Myrna heb en daarom eigenlijk maar wilde doorlezen. Hoe gaat het verder met haar? Vooral als haar dochter Josje controle krijgt over het leven van Myrna, alles uit handen neemt haar onafhankelijkheid afneemt.
Wel ben ik door het gedrag van Josje helemaal op verkeerde spoor gebracht. Ik moest dan ook doorlezen om te begrijpen waarom Josje zich zo gedroeg, waarom nam zij al die beslissingen zonder haar moeder daar in te kennen? Waarom heeft zij zo’n hekel aan Dave, de vriend van haar moeder? Hij is zorgzaam en vol begrip.
Wat ik ook goed vond is de maatschappelijke kant van het verhaal. Zoals persoonsgebonden budget, mantelzorg en behoefte aan onafhankelijkheid. Komt door de beslissingen van Josje de relatie van moeder en dochter niet onder de druk te staan?
Ik vind het knap hoe Marelle een moord erin kan verweven die in het geheel past. En uiteindelijk goed verklaard wordt waarom die moord is gepleegd door een bepaald persoon.
Kortom, een aanrader! Het boek leest makkelijk weg, is erg spannend en verrassend!

©Plien 2013

boekcover van Goodreads.com

13 thoughts on “Recensie: ‘Moederziel’ van Marelle Boersma

  1. Hoewel ik een verschrikkelijke hekel heb aan een zinnetje als:leest makkelijk weg (boeken zijn niet om makkelijk weg te lezen, boeken moet je veroveren), vind ik je recensie heel goed. Leuk dat je dat boek voortijdig kreeg toegezonden. Was het ook gratis, omdat je een recensie schreef. Als dat zo is, ga ik dat trucje ook toepassen. Dat scheelt klauwen met geld:-)

  2. Haha, en toch zul je die zin af en toe tegen komen maar het heeft me inderdaad veroverd. Dank je wel.
    Ja, omdat ik een blog heb die als hoofdonderwerp boeken heeft 🙂 Voorwaarde is natuurlijk inderdaad dat je recensie schrijft. Ik heb zo al paar boeken gratis gekregen 🙂

  3. Pingback: Vragen aan: Marelle Boersma | Plien

  4. Pingback: Boekupdate januari en februari | Plien

  5. Pingback: Recensie ‘Nobody’ van Marelle Boersma | Met mijn neus in een boek

Geef een reactie

