Recensie: ‘New York’ van Edward Rutherfurd

New YorkTitel: New York
Auteur: Edward Rutherfurd
ISBN: 9780099509387
Genre: Roman
Uitgever: Arrow Books
Uitgave: Pocket, 1020 pagina’s
Verschenen: 2010

Auteur
Edward Rutherfurd is bekend geworden door zijn roman Londen. Hij heeft meerdere boeken geschreven. Hij is een Engelsman en woont 30 jaar in New York en Conneticut met zijn vrouw.

In het kort
Het verhaal begint in 1664, toen New York nog Nieuw Amsterdam was. Door de eeuwen heen volg je het leven van familie Master. Soms komen door de eeuwen heen via familie Master enkele andere families regelmatig in beeld. Door hun ogen maak je alle veranderingen van New York mee, zoals het grote brand, bouw van Empire State Building en burgeroorlog. De goede en de slechte veranderingen heeft New York gemaakt tot wat New York nu is.

Mijn mening
Ik heb dit boek in het Engels gelezen. Het is even inkomen maar hij heeft vrij gemakkelijk gangbare schrijftaal. Prettig om te lezen, maar het is wel van belang dat je Engels redelijk beheerst. Het boek is ook in het Nederlands.
Ik heb al een boek van hem gelezen, London. Ik vond het een schitterend boek. En ik kan zeggen, het boek New York me niet heeft teleurgesteld. Het is net zo groots en mooi geschreven.
Je leeft mee met de familie Master, maar eigenlijk ook met New York. Je voelt hun liefde voor die stad en in mijn geval had ik af en toe zelfs zo sterke behoefte, ik wou dat ik daar was!
Het is een interessant roman. Hij verweeft de feiten mooi in het verhaal waardoor het niet storend is. Af en toe kent het verhaal wel even een traag moment, dan wil de auteur het geschiedenis vertellen over bepaald iets. Ook hier is het dan niet storend.
Ik denk dat het voor Nederlanders toch wel iets extra geeft. Vooral het eerste paar hoofdstukken speelt Nederlanders een rol. Want New York was toch eerst Nieuw Amsterdam geweest. Gaandeweg wordt dat wat minder, maar het blijft wel op het achtergrond sluimeren. En daarnaast heeft Nederlanders toch een bepaald stempel op gedrukt die je her en der terug kan lezen.
Kortom, indrukwekkend, leerzaam roman!
Ik wil zeker nog zijn andere boeken lezen.

©Plien 2012

cover van goodreads.com

5 thoughts on “Recensie: ‘New York’ van Edward Rutherfurd

  1. Ik houd eerlijk gezegd niet zo van geschiedenis maar dit boek lijkt me een “handig hulpmiddel” om New York beter te leren kennen

  2. Met het boek New York kom je uiteindelijk in 2001 en 2009 terecht.
    En inderdaad, echt handig hulpmiddel. Er zit ook plattegronden bij van toen en nu zodat je makkelijk kan oriënteren tijdens het lezen.

  3. Pingback: Boekupdate januari en februari | Plien

Geef een reactie

