Recensie: ‘1974’ van David Peace

1974Titel: 1974
Originele titel: 1974
Auteur: David Peace
ISBN: 9789023456162
Genre: Thriller
Uitgever: Uitgeverij Cargo
Uitgave: E-boek
Verschenen: 2011

Auteur
David Peace is een Engelse auteur. Hij is bekend met de vierdelige serie waarvan 1974 het eerste deel van is. Hij heeft in Istanboel en Tokio gewoond. Hij woont nu weer in Engeland. Van die vierdelig serie is er ook een serie van gemaakt.

In het kort
Eward Dunford is een journalist of beter gezegd,een misdaadverslaggever. Hij schrijft een stukje over een meisje dat ontvoerd wordt. Uiteindelijk wordt dat meisje dood gevonden. Na aanleiding daarvan gaat hij op onderzoek uit, maar dan overlijdt zijn collega. Is hij vermoord of toch omgekomen in een auto-ongeluk? Is er een link tussen het meisje dat nu overleden is en enkele meisjes die verdwenen zijn in het verleden? Hij gaat op onderzoek uit met gevaar voor zijn eigen leven.

Mijn mening
Het verhaal speelt af in Noord-Engeland en het is bijna winter. Ja, dat creëert wel een mooie sfeer dat goed bij het verhaal past. En dat sfeer heeft David Peace ook goed overgebracht, grijs, grauw, somber.
Het is op zich een goed boek, maar ik moest wel heel erg wennen aan zijn schrijfstijl. Korte zinnen, heel veel gevloek en veel dialogen. Af en toe heb ik toch wel gedacht, ik leg het boek weg, al dat gevloek, dat is niet nodig. Maar toch wilde ik verder lezen, want ik wilde weten wat gaat er gebeuren. Komt Edward achter het geheim? Waarom verdenkt hij bepaalde personen?
Dat zijn toch wel de vragen die me boeien, dus lees ik gewoon door.
Maar heb ik sympathie met de hoofdrolspeler Edward Dunford? Nee! Kan ik met iemand meeleven? Niet echt. Vind ik zijn schrijfstijl goed? Ik heb moeite gehad om daar aan te wennen. En vaak dacht ik, is al dat gevloek wel nodig!
Het is meer dat het verhaal spannend is en mij toch nieuwsgierig maakt, hoe verder.
Ik ga toch met enige aarzeling later deel 2 lezen. Mijn nieuwsgierigheid is groot.

©Plien 2012

boekcover van internet

3 thoughts on “Recensie: ‘1974’ van David Peace

  1. Jammer, dat gevloek. Waarom doet hij dat als hij verder goed schrijft? Het is een zwaktebod, net als een cabaretier die grapjes maakt waar in elke zin fuck etc. voorkomt om het extra leuk te maken. Maar aan één Youp hebben we meer dan genoeg.

    Je recensie is leuk. Ik ga hem maar niet lezen. Maar hier daarentegen wel🙂

  2. Pingback: Update December | Plien

Geef een reactie

