Recensie: ‘Macht der Gewoonte’ van Fay Weldon

macht der gewoonteTitel: Macht der Gewoonte
Origineel titel: Habits of the House
Auteur: Fay Weldon
ISBN: 9789025437985
Genre: Historisch roman
Uitgever: Atlas Contact
Uitgave: paperback, 302 pagina’s
Verschenen: 2012

Dit boek heb ik gekregen van uitgeverij Atlas Contact.

Auteur
Fay Weldon is een bekende Engelse feministisch auteur. Zij is geboren in Engeland en heeft daarna tot haar veertiende in Nieuw Zeeland gewoond. Na de scheiding van haar ouders is zij met haar moeder en zus weer teruggekeerd naar Engeland.
Voor meer informatie en bibliografie: zie wikipedia.

In het kort
Het verhaal speelt zich af in 1899. Het draait om het aristocratisch gezin Dilberne. Graaf Dilberne is goed bevriend met de Engelse kroonprins. Helaas heeft graaf Dilberne een gat in zijn hand en enkele zakelijke ondernemingen pakken niet goed uit. Nu het duidelijk is dat het gezin in de financiële problemen zit, gaan ze diverse plannen bedenken om het gezin en zijn titel van de ondergang redden. Ondertussen houden ze de schijn op dat alles prima gaat. De hoop is op Arthur, de zoon van de graaf, gevestigd. Wat gaan ze doen om een ondergang te voorkomen?

Mijn mening
Het is een heerlijk boek, gemakkelijk om te lezen. Ik moest in het begin wel wennen aan haar schrijfstijl. Door haar schrijfstijl had ik moeite om door het eerste hoofdstuk heen te komen, maar tegen het einde van het hoofdstuk was ik eraan gewend.
Het verhaal bevat een heerlijke humor met een vleugje sarcasme. Familie Dilberne is een gewone aristocratische familie die een ‘normale’ arstocratische denkwijze hebben over de wereld, het personeel en de politiek. Hun bedienden hebben een andere kijk op de wereld en kennen hun plek. Beiden groepen proberen hun schijn op te houden en hun weg te vinden in de veranderende wereld.
Het is leuk om te lezen hoe het leven toen was. Soms zit ik met een glimlach mijn hoofd te schudden als ik over bepaalde situaties lees of over hoe de mannen over vrouwen denken.
Af en toe moet ik wel lachen, als ik lees hoe hypocriet de mannen kunnen zijn, maar de vrouwen kunnen er ook wat van.
Ik ga zeer zeker deel twee lezen. Het is gewoon een leuk, luchtig en grappig boek. Ik heb zelf nooit het tv-serie Downton Abbey gezien, maar naar aanleiding van dit boek ga ik zeker van mijn ouders de DVD’s lenen.

©Plien 2012

bookcover van goodreads.com

5 thoughts on “Recensie: ‘Macht der Gewoonte’ van Fay Weldon

  1. Ik heb al heel wat boeken van Fay Weldon gelezen (verspreid over heel wat jaren) maar dit moet wel bijna haar eerste historische roman zijn.

    Het is een serie? Twee delen? Dat ben ik ook niet van Weldon gewend. Ze was ooit een favoriete schrijfster maar nu niet meer zó. Toch lijkt dit me wel leuk om te lezen.

  2. Ik heb wel van haar naam gehoord, maar ik kan me niet herinneren dat ik ooit een boek van haar heb gelezen. Ik wil zeker meer van haar lezen, maar door jou ga ik twijfelen. Ik ga zeker deel 2 lezen van dit serie.
    Het bestaat uit drie delen.

  3. Neeeee, ze was juist altijd heel goed! Juist haar laatste boeken vond ik wat minder. 🙂

    Ik zou je zeker aanraden ook een ander boek van haar te proberen. Zij is trouwens de schrijfster van She-Devil, heb je daarvan gehoord? Daar is ook een film of tv serie van gemaakt.

  4. Pingback: Update December | Plien

Geef een reactie

