Recensie: ‘De donkere kamer van Damokles’ van Willem Frederik Hermans

Titel: De donkere kamer van Damokles
Auteur: Willem Frederik Hermans
ISBN: 9789059651791
Genre: Literatuur
Uitgever: Uitgeverij G.A. van Oorschot
Uitgave: Pocket, 319 pagina’s
Verschenen: 2012

Auteur
Willem Frederik Hermans (1921 – 1995), geboren in Amsterdam, is een van de bekende Nederlandse schrijver. Samen met Gerard Reve en Harry Mulish worden ze de Grote Drie genoemd, de drie belangrijkste naoorlogse Nederlandse auteurs.
Als ik zo lees in Wikipedia is hij geen gemakkelijk mens in omgang, maar wel zeer gewaardeerd door zijn schrijven. Ook houdt hij niet aan de vaste normen en waarden.
Je kunt hier meer informatie vinden over hem.

In het kort
Het gaat een over een jonge man Henri Ossewoudt die een sigarenwinkel heeft. Hij is een beetje vreemd, klein en heeft geen baardgroei. Hij woont boven de winkel samen met zijn moeder en zijn vrouw, dat zijn nicht is. Zijn leven verandert wanneer Dorbeck zijn leven binnenstapt. Zonder vragen voert hij de opdrachten uit, maar dan gebeuren er dingen waar Ossewoudt geen controle over heeft. Hoe redt hij zich eruit? Wat gaat er gebeuren? En de belangrijkste vraag, waar is Dorbeck?

Mijn mening
Het boek is heel beeldend geschreven! Ik kon dingen heel gemakkelijk voor me ogen halen. De manier waarop hij dingen beschrijft is mooi. Leuk om te lezen was over het openbaar vervoer. Hoe anders het nu is, hoe anders er alles uitziet. Ik had het met mijn vader erover gehad en hij herinnert hoe het allemaal toen was, de blauwe tram, gele tram. Niet alleen de omgeving heeft hij beeldend geschreven, ook de personages hebben allemaal van die typische menselijk trekjes, waardoor je ze aardig vindt of niet.

Intrigerend boek. Ik moest even in het begin inkomen, even wennen aan zijn schrijfstijl. Maar dan groei ik langzaam in het verhaal waardoor ik eigenlijk door wilde blijven lezen. Ik wilde weten hoe het zou aflopen met Ossewoudt. Hoe redt hij zichzelf uit diverse situaties? Of ik zijn daden goedkeur? Niet al zijn daden. Bij sommige daden vraag ik aan mezelf, wat zou ik doen? Ben ik ook bereid om in opstand te komen tegen de bezetters? Dan weet ik alleen als ik in die situatie zou zitten.
Halverwege het boek begon ik bepaalde vermoedens te krijgen over Ossewoudt en zijn geestelijke gesteldheid. Ook dat was een reden voor mij om door te lezen, alleen om te zien of mijn vermoedens juist was. Maar helaas is die niet bevestigd of ontkent en toch ben ik ervan overtuigd dat mijn vermoedens juist is.
Kortom een boek dat je wel aan het nadenken zet. Bij mezelf afvraagt, wat zou ik doen in als ik in zijn schoenen sta als verzetsstrijder?
Ik ben wel van plan om meer van deze auteur te gaan lezen. Dus op naar mijn vaders boekenkast!

Als je geïnteresseerd bent in tweede wereldoorlog is dit een aanrader. Het heeft wel af en toe even een traag momentje, maar het hapert niet. In mijn geval niet. Ik wilde doorlezen, alleen om te weten hoe het afloopt en of mijn vermoedens juist was.
En houd je van beeldend geschreven echte Nederlands taal dan is dit ook een aanrader.

©Plien 2012

boekcover van goodreads.com

4 thoughts on “Recensie: ‘De donkere kamer van Damokles’ van Willem Frederik Hermans

  1. Ik kende het boek. Heel goed. Als je meer van WFH wil lezen, pak dan eens: onder professoren (een verborgen aanklacht tegen zijn medehoogleraren te Groningen die hij zelfs in een seksclub laat opdraven) en nooit meer slapen (over een reis naar scandinavië en waarom spelen in dat boek muggen zo’n bijzondere rol?) Ook de roman: ik heb altijd gelijk, is hilarisch. Het is al een tijd geleden maar ik herinner me nog hoe ik ze met graagte las.

    Mooi verslag Plien.

  2. Pingback: Boeken update: November | Plien

Geef een reactie

