Recensie: ‘Houvast’ van Linda Jansma

Titel: Houvast
Auteur: Linda Jansma
ISBN: 9789461091000
Genre: Thriller
Uitgever: Uitgeverij De Crime Compagnie
Uitgave: Pocket, 491 pagina’s
Verschenen: 2012

Dit boek heb ik van de uitgeverij De Crime Compagnie ontvangen.

Auteur
Linda Jansma is geboren en opgegroeid in Amsterdam. Zij woont nu in Almere. Haar debuut boek ‘Caleidoscoop’ werd in 2010 uitgebracht. In voorjaar 2012 bracht zij haar tweede boek ‘Tweestrijd’ uit. Beide thrillers hebben tijdlang in de top tien gestaan van de best gewaardeerd thrillers gestaan.

In het kort
Anouk van Merwede is dierenarts. Samen met haar dochter Amy woont zij naast de praktijk. Haar man is negen maanden geleden overleden. Langzaam begint het een plek te krijgen in haar leven, maar dan verdwijnt haar broer en wordt een journalist vermoord. Langzaam beseft zij dat haar man Thijs een geheim had. Een geheim waar haar broer Ruben van wist. Komt zij er achter wat er werkelijk met haar man gebeurd is? Wat met haar broer gebeurd is?

Mijn mening
Ik heb dit boek in twee avonden gelezen. Op de eerste avond had ik heel moeite om het boek weg te leggen. Ik wilde weten hoe het verder ging, waar draait het nu om? Waar is haar broer? Maar ja, ik moest de volgende dag fris en fruitig zijn, dus met grote moeite heb ik het boek weggelegd. De volgende avond moet en zal ik het uitlezen!

Wat is er goed aan dit boek?
De vele vragen die het boek in me opriep. Maar ook ondanks alles wat er gebeurt, de gewone alledaagse dingen. Zoals het gezeur van haar 11-jarige dochter Amy die het altijd wel beter weet en tegen alles aanschopt. Ik moest daar soms wel om grinniken hoe bijdehand Amy is. Of als Amy ruzie maakt met haar nichtje Katja. Soms hebben ze van die momenten dat ze gewoon met elkaar kunnen praten, dan krijgt Anouk een kleine hoop tot er een volgende uitbarsting komt. Hoe Anouk met het leven probeert verder te gaan, haar praktijk draaiend houdt ondanks de personeelsproblemen. Daarnaast ook dat er een bepaald generatiekloof is tussen Anouk en haar dochter en nichtje. De beide meisjes praten over computerdingen waar ikmezelf achter de oren krab en denk waar hebben ze in hemelsnaam over. Dus ik begrijp dan Anouk haar gevoel van onwetendheid.
Daarnaast is er nog een tweede verhaallijn die helemaal niet storend is en het geeft jou als lezer meer inzicht. Inzicht die Anouk niet heeft en krijgt. En dan het gedrag van enkele anderen waarvan ik vermoed dat een verdachte achter die vuile zaken zit blijkt uiteindelijk blijkt dat niet zo te zijn. Het heeft mij compleet op het verkeerde been gezet.

Kortom, een heel menselijk spannend boek dat meegaat in actualiteit van alledag en heel herkenbaar hedendaags is. Wat ik bijna vergeet, het is een gemakkelijk leesbaar boek, geen hoogstaand taalgebruik. Maar gewoon simpel taalgebruik en als je geen verstand heb van computers, is dat niet erg, want dat heeft Anouk ook niet.

©Plien 2012

8 thoughts on “Recensie: ‘Houvast’ van Linda Jansma

  1. hihi… mijn lijst wordt ook alleen maar langer. Ik zal aan mijn zus geven als jij bij haar langs gaat, dan kan je lenen.

  2. He, wat leuk, bij iemand anders las ik ook een recensie over dit boe. Ook zij was er positief over.
    Nou dan is het dus zeker : deze komt er op mijn lijst bij🙂

  3. Dat alledaagse, inderdaad, dat vond ik ook erg goed. En dat tweede verhaallijn stoorde inderdaad helemaal niet. Leuk dat jij er weer andere dingen uit noemt dan ik.

    Ha ha “fris en fruitig” is écht een leuke uitdrukking!

  4. Is ook leuk om te lezen wat jij benoemde. En eigenlijk heb je wel gelijk dat het wat over de top was met alle gebeurtenissen.

    Dank je een uitdrukking die ik van mijn collega heb overgenomen en altijd is blijven hangen.

  5. Pingback: Boeken update: November | Plien

  6. Pingback: Recensies: Linda Jansma - Houvast | Ranking the Books

Geef een reactie

