Recensie: ‘In de ban van de Ring: De reisgenoten van J.R.R. Tolkien

Titel: In de ban van de Ring: De reisgenoten
Auteur: J.R.R. Tolkien
ISBN: 9022531937
Genre: Fantasy
Uitgever: Uitgeverij M
Uitgave: Pocket, 491 pagina’s
Verschenen: 1989

Auteur
J.R.R. tolkien (1892-1973) was hoogleraar in Engelse taal- en letterkunde. Hij is bekend geworden door ‘De Hobbit’, ‘In de ban van de Ring’ en ‘De Silmarillion’. Hij was de grondlegger van de moderne fantastische literatuur. Hij was goed bevriend met C.S. Lewis, een schrijver die bekend is van ‘Narnia’ serie. Na de dood van Tolkien heeft zijn zoon zijn werken verzameld. In 1977 werd ‘De Silmarillion’ uitgebracht.
Nu blijkt uit de archieven dat in 1961 Tolkien was afgewezen voor Nobelprijs voor literatuur vanwege middelmatige vertelkunst.
Bron: Wikipedia

In het kort
Wanneer Frodo van zijn oom Bilbo Balings een ring erft is dat het begin van een gevaarlijk avontuur voor Frodo. Na een onderzoek van tovenaar Gandalf blijkt dat het om de ‘Ene Ring’ gaat. De ‘Ene Ring’ die de donkere vorst Sauron heeft gemaakt om over de andere ringen te kunnen heersen.
Als het blijkt dat Sauron weer zijn troepen verzamelt en langzaam weer zijn macht terugkrijgt wordt er besloten door de Raad dat de ‘Ene Ring’ vernietigd moet worden.
Frodo’s avontuur begint al voor de beslissing, de ring brengen naar Rivendel waar de elven wonen.
Zal Frodo de ring achterlaten of zal hij uiteindelijk degene zijn die het ‘Ene Ring’ weg moet brengen naar Doemberg?

Mijn mening
Het is een schitterend verhaal, maar wel een verhaal die bij sommige tijd zal vragen om in het verhaal te groeien, zoals het bij mij het geval was. Mijn vader had dit boek al, maar ik heb nooit als een tiener me door de eerste pagina’s kunnen zetten. Uiteindelijk besloot ik toch door te zetten en besef dat ik toch wel een schitterend boek aan het lezen ben. Uiteindelijk lees ik het nu voor de vierde keer.
Visueel heel prachtig geschreven, elk bocht, boom, berg, huis wordt beschreven. Het is daardoor makkelijk in te beelden. Hij heeft een heel wereld gecreëerd met eigen geschiedenis, mythes, legendes. Het was voor mij niet moeilijk om zo wereld in te beelden. Soms had ik zelfs het gevoel dat ik een historisch roman las. Maar ja, als elven, dwergen en dergelijke voorbij komen dan besef je wel dat het niet een gewoon historische roman is maar fantasy.
De personages zijn uniek. De reisgenoten: de vier hobbits (Frodo, Sam, Merijn en Pepijn), twee mensen (Aragorn en Boromir), een elf (Legolas), een dwerg (Gimli) en een tovenaar (Gandalf). Frodo wordt tegen wil en dank op avontuur gestuurd, alleen om de anderen thuis te redden. Je groeit langzaam mee met de personages. Ik had niet meteen een binding met de personages omdat er toch best aardig wat voorbij komen. Maar doordat je met hun meegaat op avontuur hecht je vanzelf aan divers personages.

Houd je van fantasy en mooi taal, dan is dit een geschikt boek voor jou. Voor degene die van fantasy houdt maar toch wat moeite hebben met wat traag begin, neem het op, worstel even er doorheen. En voor je weet, het grijpt je en wil je weten hoe het verder gaat. Mits je de films hebt gezien weet je het al maar toch komen zoveel dingen in het boek voor die jammer genoeg het film niet hebben gehaald. Leuke, mooie stukjes en eigenlijk ook wel belangrijke stukken.  En enkele dingen lopen anders dan in de film.
Kortom, ik vind het een aanrader voor ieder die van fantasy houdt.

©Plien 2012

boekcover van internet

5 thoughts on “Recensie: ‘In de ban van de Ring: De reisgenoten van J.R.R. Tolkien

  1. Het is misschien heel erg maar ik heb ooit de Hobbit gekocht en die heb ik, na een paar bladzijden lezen, weer weggedaan. Ik kon er niet mee doorgaan. Mijn hele lijf kriebelde van tegenzin.

    Ook de ban van de ring staat ongelezen in de kast. Ik moet het nog eens proberen maar ik kom er niet aan. Iets houdt me tegen.

  2. Je kunt de Hobbit niet vergelijken met In de ban van de Ring. De schrijfstijlen zijn toch net anders. Ik vind dat De Hobbit makkelijk leesbaar is ook voor jong-volwassen. In de ban de Ring is toch anders. Mijn vader vind bijvoorbeeld De Hobbit niet zo maar is wel wel van In de ban van Ring.

  3. Pingback: Boeken update: November | Plien

  4. Geen slechte recensie, maar probeer volgende keer op schrijffouten te letten, zoals “het Ene Ring” (de Ene Ring) en volgens het verhaal wordt Frodo niet tegen wil en dank op pad gestuurd, hij heeft deze taak zelf op zich genomen.
    Toch bedankt en doe zo verder 🙂

  5. Dank je wel, maar helaas heb ik door mijn gehoorprobleem moeite met lidwoorden! En als ik bij sommige lees doe ik het niet slecht met mijn Nederlands. Ik heb het aangepast 🙂
    Dat klopt maar toch heeft hij het tegen zijn wil op zich genomen omdat hij beseft dat hij degene is die het taak alleen maar kan afmaken. Althans zo lees en ervaar ik het. Dat is het mooie van een boek, ieder ervaart het anders 🙂

Geef een reactie

