Recensie: ‘Het Gulden Vlies van Thule’ van Thea Beckman

ISBN: 9060697537
Genre: Jeugdboek, jong volwassen boek
Uitgever: Lemniscaat b.v.
Uitgave: Hard cover, 319 pagina’s
Verschenen: 1989

Auteur
Thea Beckman is een van de bekende Nederlandse kinder- en jeugdboeken schrijfster. Zij schreef vooral historische boeken. Het meest bekende boek van haar is ‘Kruistocht in spijkerbroek’, waar zij ook prijzen mee heeft gewonnen. Het boek is verfilmd. Helaas heeft Thea Beckman nooit kunnen zien.
‘Het Gulden Vlies van Thule’ is het derde deel van trilogie Kinderen van Moeder Aarde.
Zie hier voor bibliografie.

In het kort
Badeners weten eindelijk enkele kuststeden van Thule te bezetten. Maar verder dan dat komen ze niet. Door mooie verhalen stromen immigranten van de Badense rijk naar Thule toe. Waaronder ook Elvira haar vader die onder gouverneur wordt. Alles wat Badeners overdag probeert te bouwen wordt ’s nachts teniet gedaan door de Thulenen. Dan wordt Elvira benaderd door een ouder vrouw van Thule. Dan gebeuren er dingen waardoor Elvira bepaalde besluiten neemt.

Verhaal/setting/omgeving
Het verhaal speelt af ergens in de verre toekomst. Thule, voormalig Groenland, is een paradijs. Er zijn geen regeringen, geen gevangenissen, geen ingewikkeld regelgeving. Alles is van iedereen. Iedereen helpt iedereen. Je laat de natuur met rust dan geeft de natuur wat je nodig hebt en niet meer. De vrouwen zijn de baas en geen man zal ooit een belangrijke functie mogen bezitten. Konega is een vrouw die vereerd en gerespecteerd wordt door het hele volk. Zij vertegenwoordigt Thule, is Thule dus is het volk bereidt alles te doen wat zij vraagt. Ook al druist het misschien tegen de wetgeving van Thule in. Maar Konega beseft dat soms er geen keuze.
Badeners uit Badense Rijk, voormalig Europa, leven in een grauwe, droge wereld. Door hun behoefte naar macht is er continue oorlog met andere landen. Waar je moet vrezen voor je leven als iets durft te zeggen over het beleid van het land. Ze putten de grond uit tot er niets meer kan groeien.
Een groot contrast tussen twee volkomen verschillend werelden.

Personages
Elvira is een dochter van onder-gouverneur van Upernavik, een kustplaats in Thule. Zij is een warm, zorgzaam persoon die van dieren houdt. Daarom hebben de Thulenen haar gekozen als woordvoerster voor Thule. Zo leert zij de kleindochter Kalina-Dottir en kleinzoon Tjalf van Thura kennen.
Daarnaast spelen de drie dochters van baron von Birken, Shasita, Reni en Hajo een belangrijke rol. Alleen ze zijn anders ingesteld dan Elvira. Elvira wil dat de Badener en de Thulenen naast elkaar kunnen leven op Thule, vrede en daarnaast heeft Elvira veel respect voor de levenswijze van de Thulenen. De dochter van baron von Birken willen hun vader helpen. Door middel van handel. Baron von Birken wil in het kader van handel ook in vrede leven met de Thulenen en zonder zijn toestemming gaan zijn dochter hem helpen. Terwijl Elvira begrijpt waarom de Thulenen het doen weten de meisjes von Birken hoe je de Badeners naar vrouwen kan laten luisteren, handel!

Mijn mening / conclusie
Ik vind dit wat minder sterk dan de eerste twee delen. Naar mijn belevenis op Elvira na vond ik de personages wat oppervlakkig. Ik stoorde me regelmatig aan de meisjes von Birken. Brutaal en naar mijn mening af en toe respectloos naar de Thulenen toe. Vooral Shasita vond ik overheersend. En ik miste een grote rollen van de Thulenen. Die hadden in dit boek bijrollen. Ik vond het verhaal ook anders en miste gewoon diepgang die de andere twee boeken wel hadden. Ik kon gewoon minder meeleven met de personages op Elvira na. Wel gaf dit boek meer inzicht in doen en laten van de Badeners en blijkt dat niet alle Badeners zo slecht zijn.
Verder heeft Thea Beckman wel weer voor elkaar gekregen om zo beeldend te schrijven, ik kon heel gemakkelijk dingen voor me ogen halen.
Wel aanrader als je wilt weten hoe het verder afloopt tussen volken, komt het goed, zullen ze ooit in staat zijn om naast elkaar te kunnen leven op Thule? Maar het is geen gemist als je het niet leest.

3.5/5

©Plien 2012

boekcover van goodreads.com