Recensie: ‘Het helse paradijs’ van Thea Beckman

ISBN: 9060696662
Genre: Jeugdboek, jong volwassen boek
Uitgever: Lemniscaat b.v.
Uitgave: Hard cover, 318 pagina’s
Verschenen: 1987

Auteur
Thea Beckman is een van de bekende Nederlandse kinder- en jeugdboeken schrijfster. Zij schreef vooral historische boeken. Het meest bekende boek van haar is ‘Kruistocht in spijkerbroek’, waar zij ook prijzen mee heeft gewonnen. Het boek is verfilmd. Helaas heeft Thea Beckman nooit kunnen zien.
‘Het helse paradijs’ is het tweede deel van trilogie Kinderen van Moeder Aarde.
Zie hier voor bibliografie.

In het kort
Een jaar drie na het vorig boek wordt er weer vanuit het Badense Rijk opnieuw expeditie uitgestuurd naar Thule. Niet wetend wat met de vorig expeditie schip is gebeurd sturen ze daarom nu vijf schepen. Thulenen hebben zich goed voorbereid op de mogelijke invasie. Lukt de Badeners nu wel om Thule te veroveren? Of slaagt de Thulenen er weer in om Thule te behouden?

Verhaal/setting/omgeving
Het verhaal speelt af ergens in de verre toekomst. Thule, voormalig Groenland, is een paradijs. Er zijn geen regeringen, geen gevangenissen, geen ingewikkeld regelgeving. Alles is van iedereen. Iedereen helpt iedereen. Je laat de natuur met rust dan geeft de natuur wat je nodig hebt en niet meer. De vrouwen zijn de baas en geen man zal ooit een belangrijke functie mogen bezitten. Konega is een vrouw die vereerd en gerespecteerd wordt door het hele volk. Zij vertegenwoordigt Thule, is Thule dus is het volk bereidt alles te doen wat zij vraagt. Ook al druist het misschien tegen de wetgeving van Thule in. Maar Konega beseft dat soms er geen keuze.
Badeners uit Badense Rijk, voormalig Europa, leven in een grauwe, droge wereld. Door hun behoefte naar macht is er continue oorlog met andere landen. Waar je moet vrezen voor je leven als iets durft te zeggen over het beleid van het land. Ze putten de grond uit tot er niets meer kan groeien. Aangezien ze niets hebben gehoord van de vorig expeditie chip sturen ze er nu 5 schepen op af. Want hun land verdort en ze moeten miljoenen mensen voeden.
Een groot contrast tussen twee volkomen verschillend werelden.

Personages
Kilian is een geleerde uit de Badense Rijk. Hij is een vertaler en daarom gevraagd om mee te gaan op expeditie. Onder leiding van admiraal Cranach gaan ze naar Thule. Kilian is een vriendelijk, meelevend man. Hij leert al snel de taal van Thule en hun levenswijze. Maar helaas wordt hij regelmatig tegengewerkt door een corrupte regeringscommissaris Kwatschi. Ondanks zijn vriend professor Mannix met Kilian vrezen voor zijn leven.
Christian en Thura komen samen met Armina-Dottir weer in opstand om Thule te behouden.

Mijn mening / conclusie
Net als deel 1 is dit schitterend boek. Ik heb met veel plezier gelezen. Het leuke is dat je nu meer inzicht krijgt over het leven van een Badener, hun wetten, levensomstandigheden. Daardoor wordt de verschillen tussen Thule en de Badense Rijk nog duidelijker.
Weer heeft Thea Beckman het helder beschreven, omgeving en personages. Je begrijpt van beide kanten hun standpunten, al kies ik voor Thule. Je hoeft niet de eerste deel te lezen om deze deel te begrijpen. Maar het is wel handig om het eerste deel wel te lezen, omdat je inzicht geeft in waar Thulenen voor staan. En daardoor kan je begrijpen waarom ze zo optreden.
Toch voelde ik medelijden met Kilian die tussen twee vuren zit. Hij begrijpt Thulenen waarom ze zo optreden maar hij weet ook de mentaliteit van de Badeners zijn.
Weer Utopia ontmoet Dystopia verhaal, schitterend die twee zo tegenstrijdige werelden.
Een aanrader voor jong en oud!