Recensie: ‘Het Winterpaleis’ van John Boyne

Titel: Het Winterpaleis
Originele titel: The house of special purpose
Auteur: John Boyne
ISBN: 9789089900784
Genre: Roman
Uitgever: Arena Amsterdam
Uitgave: pocket, 415 pagina’s
Verschenen: 2009

Auteur
John Boyne is vooral bekend geworden om zijn boek ‘De jongen in de gestreepte pyjama’. Die is ook verfilmd. Hij heeft 6 romans geschreven en velen van zijn boeken zijn uitgebracht in 30 talen. Hij is geboren in Ierland en woont nu in Dublin.

In het kort
Een immigrant Georgy Jachmenev uit Rusland woont met zijn vrouw in Londen. Ze zijn getekend door verlies van dierbaren en leven in ballingschap. Dan wordt Zoya ziek, na aanleiding daarvan vraagt Zoya haar man om weer te reizen naar Rusland, terug naar het land waar ze zijn opgegroeid. Zo nemen ze ons mee door hun leven, hun tijd in het Winterpaleis, tsaar en zijn familie, revolutie, vluchten, Parijs, tweede wereldoorlog, Londen.

Verhaal/setting/omgeving
Het verhaal speelt af in Rusland, in de tijd van tsaar Nicolaas II en de revolutie. Daarna komen ze vanwege hun vlucht uit Rusland in Parijs en blijven daar een jaar of 5 wonen. Halverwege de jaren 20 vertrekken ze naar Londen. Ze maken de tweede wereldoorlog mee en overleven het. Bedrog, onbegrip, haat, verdriet, liefde, dat komt allemaal voorbij.

Personages
‘Ik persoon’ in dit boek is Georgy Daniilovitsj Jachmenev. Je beleeft alles vanuit zijn perspectief. De belangrijkste naaste personen in dit boek zijn Anatasia Romanov en Zoya, zijn vrouw. Daarnaast speelt familie Romanov een grote rol in het boek wanneer Georgy terugblikt naar zijn verleden. Langs de zijlijn komen en gaan andere personen.

Mijn mening / conclusie
Het is een goed, intrigerend boek. Halverwege het boek begon ik een vermoeden te krijgen over Zoya waardoor ik door wilde lezen om zeker te weten dat mijn vermoeden ook juist was.
Wel vond ik het een verwarrend chronologisch verhaal. Het begint in 1981, door dan naar ergens 1915-1916 te gaan en dan spring je opeens weer in 1981. Maar dan ga je weer naar 1916 door daarna opeens ergens in 1940 of 1935 te verschijnen. Het is in mijn belevenis soms geen logische sprong in tijd. Maar je went er wel aan als je eenmaal in het verhaal zit.
Hij heeft het wel heel beeldend geschreven, soms kon ik bepaalde dingen heel makkelijk voor de geest halen.  Af en toe had ik wel bij Georgy even, kom even tegen je vrouw op, bijt van je af. Maar uiteindelijk begreep ik waarom hij dat niet kon.
Ik heb altijd 1916-1917, toen de familie Romanov door revolutie gevangen werd gezet, een hele intrigerende tijdsperiode gevonden. Dus daarom vond ik het een intrigerend roman.
Je kunt dit boek niet vergelijken met John Boyne bekende roman ‘De jongen in de gestreepte pyjama’. Zijn gewoon twee totaal verschillend romans.
Is wel een aanrader, sowieso als je geïntrigeerd bent in Romanovs tijd voor revolutie en tijdens. Geen aanrader als moe bent en niet goed kan concentreren in verband met de soms onlogisch chronologisch tijdsprongen.

3.5/5

©Plien 2

boekcover van goodreads.com

3 thoughts on “Recensie: ‘Het Winterpaleis’ van John Boyne

  1. Pingback: Boekenupdate: Oktober | Plien

Geef een reactie

