Recensie: ‘Sevenster, de laatste Wachter’ van Alexandra Penrhyn Lowe

ISBN: 9789400501027
Genre: Jeugdboek, fantasy
Uitgever: A.W. Bruna Uitgevers
Uitgave: Pocket, 335 pagina’s
Verschenen: 2012

Auteur
Alexandra Penrhyn Lowe heeft na aanleiding van een populaire tv-serie ‘Het huis Anubis’ boeken geschreven. Na haar studie in geschiedenis en journalistiek is zij gaan werken als redacteur voor televisie en tijdschriften. Ook heeft zij divers scenario’s geschreven voor film en televisie. Sevenster is het eerste deel van De laatste Wachter serie.

In het kort
Gaat over het meisje Eveline Dijkman die vier jaar bij een pleegmoeder woont.
Om te vieren dat de zomervakantie begint komt haar klas bij elkaar bij een ander leerling thuis. Die avond spelen truth or dare, kortom waarheid of opdracht. Haar opdracht was een klasgenoot zoenen maar uiteindelijk weigerde zij dat. Daarom moest zij een ander opdracht uitvoeren, geesten oproepen. Dat is dan het begin van grote veranderingen in haar leven.

Verhaal/setting/omgeving
Het speelt ergens in Nederland af. Als ik zo lees in een rustig stad, dat omringd wordt met kleine dorpjes waar een grote meer is in de buurt.

Personages
Eveline Dijkman is de hoofdrolspeelster in dit verhaal. Een 13-jarige weesmeisje houdt zich bezig waar alle 13-jarige van tegenwoordig bezig houden, zoenen. Zij is het enige meisje van de klas dat nog niet gezoend heeft en voor haar is dat een groot probleem. Vanaf het begin wordt zij bijgestaan door haar beste vriendin Cleo. Cleo is een durfal en komt altijd op voor Eveline. Later in het verhaal komt Daniel in beeld en helpt hun met het onderzoek. En vanuit een onverwacht hoek komt Azer erbij. Maar hij is geen gewone jongen.
En er komen ook nog enkele andere volwassen bijrollen voorbij zoals Wilfried Langelaar en Garon.

Mijn mening / conclusie
Een boek dat ik echt met plezier heb gelezen.
De auteur geeft heel goed weer hoe de tieners onder elkaar kunnen zijn. Alleen vind ik haar soms kleinerend. ’Is Cleo je vriendinnetje?’ Ik weet zelf dat ik het erg vervelend vond toen ik op een bepaalde leeftijd kwam dat ik geen vriendinnetje maar een vriendin of een vriend had. Dat vond ik wel storend, vooral omdat Eveline 13 is, bijna 14. Ik denk dat een 13-jarige zelf ook niet meer zo denkt en toch blijkbaar heb ik het mis. Want ook Eveline denkt ze in het boek. Dat was het enige storend element in het boek.
Wel wordt Eveline gevoelens duidelijk weergegeven, verwarring, onzekerheid, twijfels. Die gevoelens worden nog eens versterkt door wat er gebeurd is op die ene avond en als zij erachter komt dat Dijkman niet haar echte achternaam is.
Verder vond ik het een heerlijk boek. Het boek leest gemakkelijk, de auteur beschrijft heel helder waardoor ik dingen heel makkelijk voor de geest kan halen. Het is een heel spannend boek, voor mij echt een pageturner. Ik wilde weten wat er ging gebeuren, lukte Eveline samen met Cleo en Daniel om hun plannen uit te voeren? Zal Eveline haar geheugen terug krijgen? Zal zij er achter komen wie zij is? Zal Azer zijn rust vinden? En als je goed tussen de regels door leest over Cleo haar gedrag naar bepaalde mensen ontstaat een vermoeden over haar. Maar klopt mijn vermoeden of niet? Hopelijk kom ik dat in de volgende delen achter. Kortom dus echt een aanrader voor iedereen, jong en oud. Het is lekker spannend boek voor jongeren, op paranormale gedeelte na, herkenbare emoties voor hen denk. Voor volwassenen die van fantasy houdt en ook wel met enige regelmaat jeugdboeken leest, is dit een heerlijk boek waar je niet al te veel hoeft bij na te denken. Maar toch lekker doorleest.

4.5/5

©Plien 2012

boekcover van Goodreads.com