Recensie: De Hongerspelen serie van Suzanne Collins

 

 

 

Titel: Honger Spelen
Originele titel: Hunger Games
Auteur: Suzanne Collins
ISBN:
deel 1 Hongerspelen (the Hunger Games) 97890475152388
deel 2 Vlammen (Catching fire) 9789047515395
deel 3 Spotgaat (Mockingjay) 9789047516415
Genre: Dystopie
Uitgever: Uitgeverij Van Goor.
Uitgave: E-boek
Verschenen: 2009 – 2010

Auteur
Suzanne Collins woont in Amerika met haar familie. Zij schreef veel voor kindertelevisie zoals Nickledon. Enkele van haar kinderprogramma’s waar zij aan heeft meegeschreven zijn genomineerd voor Emmy. Zij heeft nog niet veel boeken geschreven. The Underland Chronicles serie dat uit 5 boeken bestaat.

In het kort
Ik kies ervoor om voor deze drie boeken 1 review te schrijven. Ik ze niet los van elkaar kan schrijven.
Voormalig Amerika is opgedeeld in 13 districten en Capitool. District 13 is in opstand gekomen en zwaar voor gestraft. Na aanleiding daarvan wil Capitool elk jaar de overige districten eraan herinneren dat zij de macht hebben. Elk jaar moet de districten een jongen en een meisje afstaan, tussen 12 en 18 jaar oud, dat wordt door middel van loten gedaan. Al die afgezanten eindigen uiteindelijk in de arena waar ze moeten vechten voor hun leven. Dat houdt in dat je de anderen moet doden. Degene die wint krijgt voor zijn/haar gezin heel jaar eten en voorziet dat het district ook voor genoeg voeding. Vanaf het moment van de loterij tot na het gevecht worden ze gefilmd. Capitool wil de districten laten weten op die manier dat ieder mens alles eraan doet om te overleven en hun eraan herinneren dat zij de macht hebben.

Verhaal/setting/omgeving
Het verhaal speelt af ergens in de verre toekomst. Amerika bestaat niet meer, althans niet in de vorm die wij kennen. Wel heeft elk district zijn typische natuur, karakter, wat nu ook zo is in Amerika. Maar het is een grauw beeld over de toekomst.
De eerste deel speelt vooral af in district 12, arena en Capitool. In de overige delen komen langzaam andere districten in beeld, maar de eerste drie zullen altijd het belangrijkste plaatsen zijn. In het laatste deel speelt het uiteindelijk af in Capitool.
Het contrast tussen Capitool en de districten is erg groot.

Personages
In alle delen draait om Katniss Everdeen. Wel wordt zij in alle delen bijgestaan door Peeta, in goede of slechte zin. Gale speelt ook een belangrijke rol, maar in wat mindere mate dan Peeta. Gale komt meer naar voren in deel 3. Haymitch is de mentor van Peeta en Katniss. Hij moet hun helpen om te overleven in de arena, maar uiteindelijk, ook dan moet hij een keuze maken, wie helpt hij uiteindelijk.
Prim, zusje van Katniss, speelt ook in de latere delen wat groter rol. Maar zij en hun moeder blijven altijd op de achtergrond. In alle delen komen en gaan mensen. De mensen aan wie Katniss hecht en om treurt of juist mensen wie Katniss haat en niet erg vindt als ze sterven in het gevecht.

Mijn mening / conclusie
Ik adviseer wel om deze boeken in de juiste volgorde te lezen, anders begrijp je niet waar het verhaal over gaat of waar het om draait.
Het is een grimmig toekomstbeeld die de auteur ons schetst.
Het zijn spannende boeken, hoewel ik deel drie wat minder sterk vond. Misschien omdat het niet in de arena afspeelde zoals in deel 1 en 2. Het speelde vooral af in Capitool.
Katniss bleef voor mij afstandelijk. Ik had soms moeite om met haar heel erg mee te leven. Zij komt soms over als een ijskoningin. Maar daar tegenover kon ik wel erg met Peeta meeleven. En vooral in deel 3 hoopte ik dat het toch goed kwam. En dat Katniss voor hem zou gaan kiezen niet voor Gale.
Haymitch, tja, ondanks zijn minpunten kon ik toch begrip opbrengen waarom hij bepaalde keuzes maakte.
De bovenstaande personages hadden in mijn belevenis de meeste diepgang gekregen als karakters dan de overige personages in de boeken.
Het is geen vrolijk boek, dus als je wat down bent moet dit niet lezen. Het is wel vloeiend geschreven waardoor het lekker weg leest. Ik had ook alle drie delen in ruim anderhalve week tijd gelezen. Maar ook omdat ik wilde weten hoe het afliep.
Alleen de hele hype rondom dit boeken en de film begrijp ik niet helemaal. Het zijn goede boeken, maar geen uniek boeken.
Houd je van het genre dystopie, dan zijn deze boeken aanraders.

Gemiddeld van alle drie boeken samen kom ik uit op
3,75/5

©Plien 2012

4 thoughts on “Recensie: De Hongerspelen serie van Suzanne Collins

  1. Gruwelijke verhalen leveren deze boeken op. Het doet me denken aan enge sprookjes en mythen waarin ook vaak bloedige offers worden geëist. Ik geloof niet dat ik ze ga lezen. Deze boeken zullen we verfilmd worden. Want voor dit soort bloedig genre is altijd wel een markt. Maar nee, het enige goede aan dit alles is jouw recensie🙂

  2. Dat klopt, negatief toekomstbeeld. De eerste deel is al verfilmd. Hoe ze het hebben verfilmd weet ik nog niet.
    En dank je wel!🙂

  3. Pingback: Boekenupdate VI | Plien

  4. Pingback: biancosite

Geef een reactie

