Recensie: ‘Momo en de tijdspaarders’ van Michael Ende

Titel: Momo en de tijdspaarders
Originele titel: Momo
Auteur: Michael Ende
ISBN: 9060694201
Genre: jeugdboek
Uitgever: Lemniscaat b.v.
Uitgave: hardcover, 230 pagina’s
Verschenen: twaalfde druk, 2007

Auteur
Michael Ende is een bekende Duitse schrijver. Hij is vooral bekend geworden door zijn boek ‘Het oneindige verhaal’ die ook verfilmd is. Hij is in 1995 overleden aan maagkanker. Voor ‘Momo en de tijdspaarders’ heeft hij een prijs ontvangen in 1974, de Duitse jeugdboekenprijs.

In het kort
Momo is een jong meisje die geen vader of moeder heeft. Zij komt op een dag in de ruïne buiten de stad te wonen. De bewoners van de stad komen graag bij haar langs om voor een gezellig praatje. Doordat Momo goed kan luisteren maakt zij veel vrienden. Maar dan verandert de stad en de mensen. Waardoor het verandert, weet niemand het eigenlijk. Maar Momo komt achter dat de tijdspaarders hierachter zit.

Verhaal/setting/omgeving
Het verhaal speelt ergens in de wereld af. Op basis van de beschrijvingen doet het me aan Italië denken. Een dorpje dat opgeslokt word door een grote stad als Romeof Milaan. De omgeving wordt heel levendig omschreven waardoor het gemakkelijk is om je voor de ogen te kunnen halen.
Hoe de stad later in het boek wordt beschreven is eigenlijk wel herkenbaar, dan kan je zo Rotterdam of zelf New York City voor het geest halen. Ook de thema van het verhaal is nu hedendaags juist heel herkenbaar, gebrek aan tijd.

Personages
Momo is het hoofdpersonage van het boek. Is een jong meisje zonder achtergrond. Je weet alleen dat er iets bijzonders aan haar is maar waar zij vandaan komt weet niemand.
Er komen wel diverse personages voorbij maar de belangrijkste bijrollen zijn voor Beppo de Straatveger en Gigi de Gids weggelegd. Ze zijn qua leeftijd en karakters zo verschillend en toch zijn ze allebei beste vrienden van Momo. Ook de tijdspaarders spelen een grote rol in het verhaal. Door hun toedoen veranderen de levens van velen en vormen ze een bedreiging voor Momo.

Mijn mening / conclusie
Het is een van mijn favoriete jeugdboek. Nog steeds kan ik van het boek genieten. Het is absoluut niet te vergelijken met ‘Het oneindige verhaal’ maar ook hier toont Michael Ende een rijke fantasie. Het boek leest makkelijk weg. Jong en oud zullen van dit boek genieten.
Voor een jeugdboek hebben de belangrijkste personages genoeg diepte meegekregen. Je gaat graag met Momo mee op uit. Er komen wel aardige wat divers personages voorbij maar het is niet verwarrend of onoverzichtelijk. Is een goed geheel.
Is een verhaal met een boodschap. Vooral de volwassenen zullen er zich in herkennen, gebrek aan tijd. Je hoort erover, je ziet het om je heen.  De tijdspaarders stelen tijd van de mensen waardoor mensen gejaagd, gehaast voelen en van alles moeten doen. Geen tijd meer nemen om te ontspannen. Dat is de tijd van nu! En hij heeft dit boek geschreven in de jaren 70. Mensen moeten gewoon leren genieten van het leven.
Kortom, naar mijn mening een aanrader voor jong en oud.

5/5

©Plien 2012

boekcover van www.goodreads.com

5 thoughts on “Recensie: ‘Momo en de tijdspaarders’ van Michael Ende

  1. Goeie recensie. Net toen ik wilde vragen: maar wat doen die tijdspaarders dan? las ik het het aan het einde van je recensie alsnog. Het lijkt me een spannend boek. Gelukkig verraad je niets over de afloop.

    Heb je de stad der blinden wel eens gelezen. Dat is voor volwassenen maar echt geweldig om te lezen. Wat gebeurt er met mensen als die plotseling met blindheid geslagen worden? Hoe gaan ze zich dan gedragen? Hoe komt de wereld er dan uit te zien? Aanrader.

    Plien, ik heb je stuk met plezier gelezen. Je moet inmiddels al heel wat boekverslagen hebben. En ze zijn echt goed.

  2. Dank je wel. Ja ik kon niet teveel over de tijdspaarders vertellen zonder het verhaal te verklappen. Ik probeer niet te verklappen hoe en wat, maar globaal te houden.

    Genoteerd!

    Dank je wel en ja het groeit alleen maar😉 En dank je wel! altijd goed om te horen.

  3. Ook al is het een jeugdboek toch lijkt het me leuk om dit eens te lezen en ja het boek dat Plato je hier boven aanraadt is ook een mooi verhaal waar ik van genoten heb.Op mijn blogspotweblog heb ik dit wel eens vermeld.Ik ga dit boek even reserveren bij de bieb.Bedankt voor de tip.

  4. Pingback: Boekenupdate V | Plien

Geef een reactie

