Recensie: ‘Koning van Katoren’ van Jan Terlouw

Titel: Koning van Katoren
Auteur: Jan Terlouw
ISBN: 9060690885
Genre: jeugdboek Uitgever: Lemniscaat b.v.
Uitgave: hardcover, 168 pagina’s
Verschenen: zevenendertigste druk, 1990

Auteur
Jan Terlouw is een bekende Nederlandse schrijver. Hij is een politicus voor D66 geweest en heeft ook in de tweede kamer gezeten. Tijdens zijn politieke carrière is hij begonnen met kinderboeken te schrijven. In het afgelopen aantal jaren heeft hij boeken geschreven samen met zijn dochter. Hier kan je het overzicht zien wat hij allemaal heeft geschreven.

In het kort
Op de nacht dat Stach geboren wordt overlijd de koning. Aangezien de koning geen familie heeft die zijn troon over zou kunnen nemen besluiten de ministers er een aan te wijzen. Maar 17 jaar later en er is nog steeds geen koning. Stach besluit de stoute schoenen aan te trekken en vraagt aan de ministers wat hij moet doen om de koning te worden van Katoren. Hij krijgt 7 opdrachten, heeft hij het allemaal vervuld dan wordt hij koning.

Verhaal/setting/omgeving
Het verhaal speelt ergens in de wereld af. De dorpjes, steden, plaatsenamen zijn fictief maar herkenbaar. Het kan de Rotterdam zijn, of Bronckhorst of Gouda of Winterswijk of Venlo ….
Hij heeft de omgeving goed beschreven dat ik het heel levendig voor me kon halen.
Het verhaal is wel een heel herkenbaar en alledaags verhaal.

Personages
Er zijn aardig wat personages in het boek, maar die hebben allemaal bijrollen. Stach speelt de hoofdrol.
Er zijn 6 ministers en elk is zo typisch, grappig beschreven, net zoals de 6 burgemeesters.
Stach is een heerlijk, rechtdoorzee, verstandige jongen. Hij is niet bang om uitdagingen aan te gaan.

Mijn mening / conclusie
Het is een jeugdboek die ik vaak heb gelezen, nu nog als volwassene kan ik er heerlijk van genieten.
Het boek is lekker luchtig en makkelijk te lezen. Jan Terlouw heeft het heel
levendig geschreven. Ik kan het allemaal heel makkelijk voor de geest halen. Elk
stad/dorp heeft zijn eigen karaktereigenschap die past bij het probleem. Het boek is voor het eerst uitgebracht in 1971, nu 41 jaar later zijn de problemen
die Stach moet oplossen heel herkenbaar.
Stach is een vrolijk doortastende jongen. Je gaat met plezier met hem mee, het is een gezellige reisgenoot in dit boek.
Voor beide generatie is het een aanrader.
Voor volwassenen is het heerlijk boek waar je verstand bijna op nul kan zetten.
Voor de jeugd is het een leuk, spannend, avontuurlijk boek.
Kortom, gewoon een aanrader voor iedereen!

5/5

©Plien 2012

8 thoughts on “Recensie: ‘Koning van Katoren’ van Jan Terlouw

  1. Hee, ik dacht dat ik hier had gereageerd. Hmmmm….. ik heb het boek nooit gelezen. Maar Jan Terlouw ken ik natuurlijk van de politiek. Leuk dat je er over schreef. Het lijkt me een leuk boek.

  2. Pingback: Boekenupdate V | Plien

Geef een reactie

