Recensie: Desiderius Erasmus, portret van een humanist van Petty Bange

Titel: Desiderius Erasmus, portret van een humanist
Auteur: Petty Bange
ISBN: 9061096022
Genre: Biografie
Uitgever: Bekking & Blitz uitgevers
Uitgave: Hardcover, 127 pagina’s
Verschenen: 2007

Het is een interessant boekje. Het geeft je een globaal kijkje in het leven van Erasmus en zijn werken.
Wel laat de auteur af en toe haar mening door schemeren maar zij geeft wel aan dat het haar mening is. In sommige gevallen vind ik dat wel storend, want onbewust vormt haar mening je kijk op dat stukje. Terwijl ik liever niet gestoord wil worden in het vormen van mijn mening.

Ik heb er echt van genoten en stimuleert mij om toch wat meer te gaan verdiepen in het leven en werken van Erasmus. Is wel een goed boekje om rustig mee te beginnen als je nieuwsgierig bent naar wie Erasmus is. Het schets naar mijn belevenis een vrome man die naar vrede streeft. Soms wat onzeker in bepaalde zaken omdat hij gewoon geen kant kan en wil kiezen. Want aan elk kant ziet hij iets waar hij zich in kan vinden, maar ook weer punten waar hij tegen is.
Door zijn verhalen, werken komt hij uit voor zijn meningen zoals over de oorlog, hij is er tegen. Maar ook over de gemeenschap binnen de kerk, zoals monniken, priesters. Daarnaast is hij ook heel vooruitstrevend in zijn ideeën over hoe opvoeding gecombineerd met studie zou moeten gaan. Dat de leraren meer band moeten vormen met de studenten, stimuleren in plaats van te straffen. Iets wat wij nu zo beetje vanzelfsprekend vinden.

Ik moet bekennen dat het toch wel een intrigerend man is met een vleugje arrogantie. Maar op een of ander manier is die arrogantie hem te vergeven als je weet waar hij naar toe streeft en wilt. Vrede, liefde en geluk.

Omdat het een dun gemakkelijk leesbaar boekje is, is het een aanrader voor iedereen die eigenlijk even een kijkje wil nemen in wie Erasmus is.

4/5

©Plien 2012

plaatje van het internet

3 thoughts on “Recensie: Desiderius Erasmus, portret van een humanist van Petty Bange

  1. Erasmus, de man waarover ik ooit een scriptie schreef, wordt vaak gezien als de man van vlees noch vis. In die zin wordt hij vergeleken met Luther die wel duidelijk stelling nam tegen de katholieke kerk. Erasmus bleef het geloof trouw en probeerde dit van binnenuit te veranderen. Bijzondere man. Denk je toch eens in dat hij een echte Europeaan was die te paard naar Italië en terug reisde. Toen hij terugkwam had hij ‘de lof der zotheid’ geschreven, een leuk, humoristisch boekje waarin hij lang niet altijd een blad voor de mond nam. Ik heb zijn volledige werk (voor zover het is uitgekomen) en ik kan het je allemaal aanraden. Het is moderner geschreven dan je zou denken.

  2. Pingback: Boekenupdate IV | Plien

Geef een reactie

