Recensie: Het Einstein meisje van Philip Sington

Titel: Het Einstein meisje
Originele titel: The Einstein girl
Auteur: Philip Sington
ISBN: 978902180284
Genre: Roman
Uitgever: Uitgeverij Luitingh ~Sijthoff  B.V.
Uitgave: Hardcover, 431 pagina’s
Verschenen: 2009

Auteur
Philip Sington woont in Londen. Hij heeft geschiedenis gestudeerd in Cambrigde en heeft een aantal jaren als journalist en redacteur gewerkt.
Zijn eerste roman heet ‘Zola’s Gold’ uit 2005. ‘Het Einstein meisje’ is zijn tweede roman.

In het kort
Er wordt in Berlijn in de bossen een jonge vrouw gevonden. Omdat zij haar geheugen kwijt is en gevonden wordt met een pamflet ‘lezing van Albert Einstein over kwantumtheorie’ in haar hand, zijn ze haar het Einstein meisje gaan noemen. Daardoor komt zij in aanraking met de psychiater Martin Kirsch.

Mijn mening
Schrijfstijl en het verhaal
Hij heeft op zich een beeldend schrijfstijl. Alleen over bepaalde onderdelen kan hij wat langdradig zijn. Vooral als hij wetenschappelijke theorieën aanhaalt van Einstein. Ik ben niet natuurkundig/wiskundig aangelegd en daardoor wordt het soms even saai.
Op zich een leuk verhaal, origineel verhaal. Gebaseerd op de geheime brievenwisseling die Albert Einstein had met zijn eerste vrouw Mileva Maríc. Ik kan er niet teveel over zeggen, anders verklap ik waar het om gaat.
Er spelen diverse dingen door het verhaal heen. Lichamelijke en psychische ziekten, wetenschappelijke theorieën gebaseerd op de werken van Einstein. Ik heb tijdens het lezen af en toe het gevoel gekregen dat hij zoveel mogelijk divers informatie wilde spuien, zijn kennis van diverse zaken delen met ons. Maar soms kan het teveel zijn, naar mijn belevenis. Ook politieke roeringen komt ter sprake in dit boek. Het heeft mij wel wat meer inzicht gegeven over de aanloop naar Hitlers macht. Hoe de Duitsers er verschillend over dachten.

Personages
Het hoofdpersonage in dit verhaal is psychiater Martin Kirsch. Via hem komen we in aanraking met ‘het Einstein meisje’ die diverse namen heeft in het boek. Het begint met Maria tot zij haar echte naam leert kennen.
Martin is wel een volhardend man, die tot het uiterste gaat. Hij draagt ook een groot geheim met zich mee wat in die tijd een grote schande is. Hij heeft ook voor in die tijd een unieke kijk op hoe je patiënten zou moeten behandelen. Dan merk je dat psychiatrie nog eigenlijk in de kinderschoenen staat.
Daarnaast komt zijn verloofde Alma af en toe in beeld maar zij speelt niet echt een belangrijke rol net zoals zijn collega’s van de kliniek waar hij werkt.
Alleen ik heb niet echt een binding gevoel gehad met Martin of wie dan ook.

Setting/omgeving
Het verhaal speelt vooral af in Berlijn, twee maande voor Adolf Hitler de macht grijpt. Je proeft de sfeer, dat langzaam verandert naar de harde wereld. Waar je op je woorden moet gaan letten. Dat beschrijft hij wel heel goed.
Martin gaat op zoektocht naar het verleden van ‘het Einstein meisje’ en neemt je daardoor mee naar enkele andere landen. Daar is de auteur wel wat vaag in, dus je proeft niet het sfeer zo goed zoals het sfeer van Berlijn.

Conclusie
Het is een goed boek die even tijd nodig heeft om op gang te komen. Het kent zijn saaie momenten. Ik heb geen bindingen met de personages gehad, ze bleven naar mijn mening wat oppervlakkig. Maar door Martin zijn volharding in zijn zoektocht naar wie ‘het Einstein meisje’ is wil je toch wel mee in zijn zoektocht.
De schrijver heeft de sfeer van Berlijn goed beschreven dat ik soms ook wel dat sfeer kan aanvoelen.
Het is niet een boek die ik perse in mijn boekenkast wil, maar misschien toch ooit nog een keer wil lezen om te kijken of ik weer wat anders zie tussen de regels door.

3/5

©Plien 2012

plaatje van internet

3 thoughts on “Recensie: Het Einstein meisje van Philip Sington

  1. Goede recensie, Plien. Niks op aan te merken.
    Zou het niet beter zijn om de hoofdstukjes wat om te draaien.

    -kort
    -setting/omgeving
    -personages
    -en dan pas: mijn mening/ conclusie

    Jouw conclusie en mening vormen eigenlijk één geheel. Ik zou ze samenvoegen.

    Maar voor de rest…..petje af 🙂

  2. Pingback: Boekenupdate IV | Plien

Geef een reactie

