Recensie: De jongen in de gestreepte pyjama van John Boyne

Titel: De jongen in de gestreepte pyjama
Originele titel: The boy in the striped pyjamas
Auteur: John Boyne
ISBN: 9789460921155
Genre: Roman
Uitgever: Mat-Zet bv
Uitgave: E-boek
Verschenen: 2008

Auteur
John Boyne woont in Dublin. Met zijn roman ‘De jongen in de gestreepte pyjama’ heeft hij diverse literaire prijzen mee gewonnen en het boek werd verfilmd. Er is nog een boek van hem met het titel ‘Het Winterpaleis’.

In het kort
Bruno zijn vader wordt gepromoveerd. Daarom moet hij en zijn familie Berlijn verlaten. Bruno is nog jong en begrijpt niet veel. Dan leert hij een jongen kennen in gestreepte pyjama die aan de ander kant van het hek woont.

Mijn mening
Schrijfstijl en het verhaal
Hij heeft een prettige schrijfstijl en het is een makkelijk leesbaar boek. Hij schrijft niet in de ik-vorm maar je volgt Bruno door het hele verhaal en bekijkt vanuit zijn perspectief.
Hij begrijpt dat zijn vader een belangrijke man is, dat zijn oudere zus een vervelend mens is en dat zijn moeder lief is. Wanneer hij verhuisd komt hij in een middle of nowhere te wonen. Geen kinderen om mee te spelen, alleen soldaten en een onderwijzer komen langs. Door het raam in slaapkamer ziet hij verderop een hek, achter dat hek lopen veel kinderen rond. Dus gaat hij stiekem op avontuur uit.
Een heel pakkend, droevig verhaal. Ik vind ook uniek verhaal om door de ogen van een negenjarige tegen dingen aan te kijken. Je begrijpt als volwassene hoe de stand van zaken is en wat er aan de is. Maar in door dit verhaal leer je dingen te bekijken door de ogen van Bruno. En dat hij dingen benaderd in zijn onschuld, terwijl de jongen in de gestreepte pyjama aan de ander kant van het hek wereldwijs is.

Personages
Bruno is het hoofdpersonage in dit boek, de belangrijke bijrollen zijn voor zijn ouders, zijn zus en Shmuel, de jongen in de gestreepte pyjama.
Bruno heeft als personage de meeste diepgang omdat hij de hoofdpersoon is in het verhaal. En je leert andere personages kennen door de ogen van Bruno. Daardoor heeft het ene personage meer diepgang omdat hij meer oppakt bij de ene dan bij de andere. En dat is mooi gedaan en daardoor blijft het realistisch. De auteur laat je gewoon niet vergeten dat Bruno degene is die je door het verhaal meeneemt. Daardoor wil je ook door lezen.

Setting/omgeving
Het verhaal speelt voor het grote deel af in Auschwitz. Verlaten omgeving met een kamp. De auteur heeft de omgeving zo goed beschreven dat je die troosteloosheid ook voelt. Voor een jongen van negen is er niets aan.

Conclusie
Het is een pakkend boek, ik heb het in een aantal uren uitgelezen. De auteur heeft zo goed beschreven dat je vrijwillig met Bruno meegaat in het verhaal. Ook al begrijp je als volwassene wat er aan de hand is bekijk je toch met hetzelfde nieuwsgierigheid naar de dingen zoals Bruno.
Naar mijn mening is dit een schitterend boek met een triest einde en een unieke manier om tegen de kamp aan te kijken. Hoe zo jongen dat ervaart en bekijkt is in mijn belevenis uniek en daardoor wilde ik door blijven lezen, uit nieuwsgierigheid. Wat gebeurd er als hij beseft waar het kamp daadwerkelijk voor is? Wat het werk van zijn vader daadwerkelijk inhoudt?
Kortom een aanrader!
Een boek dat ik in de toekomst nog een keer wil lezen.

5/5

©Plien 2012

plaatje van het internet

15 thoughts on “Recensie: De jongen in de gestreepte pyjama van John Boyne

  1. Jaren terug een film gezien over deze jongetjes. Erg indrukwekkend. Het beeld van de 2 jongens met tussen hun in het prikkeldraag blijft me bij ………. weet nog niet of ik het boek ga lezen.

  2. Ik heb afgelopen mei het film gezien. Ik heb aan het eind zitten janken. Dan is natuurlijk een risico dat het boek me niet zo pakt. Maar het was net zo pakkend en triest.

  3. Ik heb even gegoogled. Ik ken het niet, heb wel op het lijst gezet nu. Ik lees wel dat er verschillende meningen over dat boek. Ben benieuwd.

  4. Ik heb dit boek zelf ook op mijn ereader staan, maar ben nog niet zover gekomen om het te lezen. Door je review ben ik toch wel nieuwsgierig dus wie weet binnenkort🙂

  5. Mooie recensie van een prachtboek. Mijn zoon, die vrijwel nooit leest, kocht het en was er enthousiast over. Ik las het ook en was onder de indruk, fantasie of geen fantasie.
    Ja, dit boek sprong er voor mij echt uit.

  6. Pingback: Boeken update III | Plien

  7. Pingback: Recensie: John Boyne - De jongen in de gestreepte pyjama | Ranking the Books

  8. Pingback: Opdracht 4 | flyz

Geef een reactie

