Recensie: De schaduw van Erasmus van Joris Tulkens

Titel: De schaduw van Erasmus
Auteur: Joris Tulkens
ISBN: 9052408769
Genre: Historisch roman
Uitgever: Uitgeverij Houetkiet
Uitgave: Hardcover, 264 pagina’s
Verschenen: 2006

Auteur
Joris Tulkens is een classicus. Hij heeft ook ‘De macht van het getal’, ‘Het leven een feest’, ‘De schaduwganger’, ‘De dode danseres’ en ‘Dodelijke vuur’ geschreven. Enkele van zijn boeken werden verfilmd door VRT en IKON.

In het kort
Je volgt het leven van Joannes Hovius die in dienst treedt bij Erasmus. Hij wordt een getuige van Erasmus zijn meest bewogen jaren van zijn leven.

Mijn mening
Schrijfstijl en het verhaal
Het is een historisch roman die geschreven is in de ik-vorm. Je leest dit verhaal door de ogen van Joannes Hovius. Het is op zich een helder geschreven verhaal maar afstandelijk. Soms zitten er enkele momenten in van opnoeming van feiten of uitgebreide beschrijvingen. Zoals opnoeming van de inhoud van een koffer of beschrijvingen over de opbouw van een Latijns gedicht met werkwoorden, onderwerp en dergelijke. Daardoor behoud je die afstandelijkheid.
Hoewel het best een intrigerend verhaal is, mis ik toch wat diepte. Ik kan niet precies beschrijven wat ik mis. Is net alsof het auteur gewoon een boek heeft geschreven zonder passie. Wel is het duidelijk dat het auteur onderzoek heeft gedaan.

Personages
Het verhaal draait vooral om twee personages, Erasmus en Joannes Hovius.
Je leest het verhaal door de ogen van Joannes Hovius. Ik heb geen enkel moment een band gehad met hem. Hij komt als een arrogant en eerzuchtig man over waardoor ik meteen een bepaald afstand voel naar hem toe. Hij kiest ervoor om voor Erasmus te werken in de hoop dat hij via Erasmus roem en eer kan behalen.
Daarnaast wordt er weinig over emoties geschreven. Wel hier en daar maar niet met bepaalde diepgang waardoor je mee kan leven met hem. Ik heb dan ook geen medelijden met hem gehad toen hij ziek werd of geslagen werd.
Dat is net zo met Erasmus. Beide missen naar mijn belevenis een diepgang, te weinig emoties.

Setting/omgeving
Het verhaal speelt voor de grote deel af in Leuven. De omgeving wordt wel redelijk beschreven. Soms lijkt het meer op een opsomming dan daadwerkelijk kunnen genieten van wat hij beschrijft aan omgeving of andere dingen.
Wel heeft hij me continue goed het gevoel gegeven dat ik in het verleden ben. Dat gevoel ben ik niet kwijtgeraakt gedurende het hele boek.

Conclusie
Het is een boek dat ik niet nog een keer wil lezen. Ik houd ervan als ik een band kan krijgen met een of meerdere personages. In dit geval heb ik met geen enkele gehad.
Het is wel interessant om te lezen over de verschillende denkwijze van divers theologen. Hun discussies zijn op zich wel het moeite waard om te lezen. En daar zijn te weinig van.
De grote pluspunt van dit boek is dat het me heel goed in die tijdsperiode heeft kunnen vasthouden. Naar mijn belevenis is het een boek dat soms te veel op feiten concentreert.
Ik hinkel op 2,5 of 3…

2.75/5

©Plien 2012

boekcover van het Internet

3 thoughts on “Recensie: De schaduw van Erasmus van Joris Tulkens

  1. Pingback: Boeken update II | Plien

  2. Plien, toch is Erasmus een bijzonder man. Zijn emoties zaten elders. Hij heeft het aangedurfd de confrontatie met Luther aan te gaan. Ik heb zijn verzameld werk (voor zover dat nu is verschenen) en ik moet zeggen: dat leest erg prettig voor literatuur uit de 15e eeuw. Misschien ligt het aan de schrijver dat je geen emoties tegen komt. Erasmus laat in zijn werk zien dat hij over veel humor beschikt. Lees eens wat van hem.

  3. Zoals je ziet Plato, heb ik nog een boek op me lijst staan. En ben van plan om ook wat meer boeken over divers filosofen en theologen te lezen.

Geef een reactie

