Recensie: Het Magdalena Mysterie van Kathleen McGowan

Titel: Het Magdalena Mysterie
Originele titel: The Expected One (Engels)
Auteur: Kathleen McGowan
ISBN: 9022992543
Genre: Literaire thriller
Uitgever: A.W. Bruna Uitgevers B.V.
Uitgave: Pocket, 411 pagina’s
Verschenen: 2006

Auteur
Kathleen McGowan is een Amerikaanse auteur die op haar 20 journaliste was. Toen zij 21 was is zijverhuis naar Ierland. Daar is zij begonnen met de studie van Internationale folklore en mythologie, en de geschiedenis van het verhalen vertellen in Europa en het Midden-Oosten.

In het kort
Maureen Paschal gaat naar Jeruzalem voor een onderzoek over een boek die zij wil schrijven. Zij krijgt een visioen. Op zich is dat geen nieuwe ervaring voor haar, maar door de ontwikkelingen erna maakt dat visioen toch een grote indruk op haar. Daarnaast krijg zij in Jeruzalem een ring. En daar begint haar tocht naar haar eigen verleden, naar het verleden van haar vader en het verleden van Maria Magdalena.

Mijn mening
Schrijfstijl en het verhaal
Zij heeft een vloeiend gemakkelijk leesbare schrijfstijl. Zij maakt het onbegrijpelijke begrijpelijk en logisch. Wel heeft zij naar mijn belevenis soms de neiging om over bepaalde dingen te veel uit te weiden. Het is wel interessant maar niet een noodzakelijke aanvulling op het verhaal.
Zij verweeft het heden vloeiend met het verleden.
Om het verhaal te begrijpen hoeft niet het Bijbel te kennen of precies te weten wie Maria Magdalena, Jezus en de discipelen zijn. Het wordt allemaal duidelijk gemaakt in het boek.
Wat het interessante aan dit verhaal is dat er toen al verschillende denkwijze waren over de Weg. Eigenlijk ook wat ik altijd heb gedacht. Het zijn geschreven
woorden, door de mannen geschreven, dus hun interpretatie. Hoe zou het zijn,
als het Bijbel door de vrouwen werden geschreven? Het Bijbel is net als elk ander boek, geschreven door iemand die een bepaalde visie, idee heeft. Elk boek dat je leest, baseer op je eigen interpretatie. Je kunt er mee eens zijn of niet. Alleen open staan voor iemand anders visie is belangrijk en dat ook te respecteren.
En dat komt sterk naar voren in dit boek. Je zet wel even aan het denken!
Ook in dit boek komt diverse geheime genootschappen naar voren. Natuurlijk is er weer een genootschap dat naar de agressieve middelen grijpt. Als je meer van dit soort boeken leest wordt die strijd tussen verschillende genootschappen een beetje hetzelfde. Alleen in dit verhaal is het toch net iets anders, het verleden dat doorspeelt in het heden, de bloedlijn van 2000 jaar.
De auteur heeft echt elk personage een diepte meegegeven. Je leeft gewoon met elk van hun mee. In mijn geval heb ik erg met Peter meegeleefd toen hij de
documenten, geschreven door Maria Magdalena, vertaalde. Hij komt in een
tweestrijd. Ik heb het echt met hem te doen gehad.
Je blijft goed betrokken bij Maureen en leeft met haar mee. Je voelt haar verwarring, boosheid, zachtheid, onzekerheid. Daardoor blijf je ook lezen.
Maria Magdalena is het hoofdpersonage wanneer het verleden in beeld komt. Zij wordt bijgestaan door Jezus, Johannes, Lazurus, Marta en overige discipelen. Ook zij hebben als personages diepte meegekregen. Je voelt gewoon hun blijheid, verdriet, wanhoop, liefde, starheid. Bij sommige stukken zit ook ik met mijn hoofd te schudden. Op andere momenten zit ik te knikken.
Kortom ik ben met plezier meegegaan op tochten van de personages.

Setting/omgeving
Het verhaal speelt af in verschillende landen, plaatsen en tijden. Ze worden redelijk goed beschreven, maar ik kon niet in alle gevallen goed voor me geest halen. Het werd dan naar mijn idee wat snel opgeschreven waardoor het wat vaag bleef. Maar op andere punten kon ik het zo voor me geest halen. Dus het was wat afwisselend.

Conclusie
Het is een ontzettend goed spannend boek. Zoals in dit geval vond ik het ook interessante boek, de mogelijkheid dat het Bijbel niet zo waarheidsgetrouw is. En de interpretatie van Jezus over de Weg is totaal anders dan van Johannes.
De personages zijn goed beschreven waardoor ik gewoon ervan kon genieten en meeleven.
Als je van dat soort verhalen houdt, over de Bijbel, geloof, Jezus, Maria, de mogelijke interpretaties dan is dit een aanrader!!

4.5/5

©Plien 2012

plaatje van het Internet

3 thoughts on “Recensie: Het Magdalena Mysterie van Kathleen McGowan

  1. Pingback: Boeken update II | Plien

Geef een reactie

