Recensie boek: Mijn zuster Frida van Bárbara Mujica

Titel: Mijn zuster Frida
Orrspronkelijke titel: Frida (Engels)
Auteur: Bárbara Mujica
ISBN: 9041704469
Genre: Roman
Uitgever: Uitgeverij Byblos
Uitgave: Hardcover, 351 pagina’s
Verschenen: 2005

Auteur
Bárbara Mujico is een Amerikaanse schrijfster. Zij heeft divers boeken geschreven, maar wat ik zo kan vinden op internet is dat ‘Mijn zuster Frida’ het enige boek die vertaald is naar Nederlands.

In het kort
Het gaat over Frida haar leven, gezien door de ogen van haar zusje Christina.

Mijn mening
Schrijfstijl
Zij heeft bij deze verhaal gekozen voor een ik-vorm. Daardoor is het geen verwarrend geheel. Je wist het hele verhaal door wie die ik-persoon is. Hoe fascinerend het leven van Frida ook is, er zijn stukken dat me niet echt kan pakken. Ik kan niet zeggen of het nou aan haar schrijfstijl ligt dat wel makkelijk leesbaar is. Het heeft wel langer geduurd voor ik het boek uit heb. Waardoor het komt, kan ik niet echt zeggen.

Verhaal
Het verhaal is duidelijk een roman, ook al heeft de bibliotheek het geplaatst als biografie. De auteur schrijft het ook zelf achterin: ’Het boek Frida is fictie. De gebeurtenissen in de Mexicaanse geschiedenis en in het leven van Frida vormen weliswaar de structuur van dit boek, maar veel van de hierin beschreven voorvallen en personen zijn door de auteur bedacht’.
Christina vertelt over haar leven met Frida aan een psycholoog, hoe zij het heeft ervaren om met een zus als Frida te leven.

Personages
De ik-persoon Christina is het jongste van het gezin. Frida en Christina schelen 11 maanden.
Christina, Frida en Diego hebben als personages redelijk een diepte meegekregen. Of die karaktereigenschappen waarheidsgetrouw is in dit boek is nog maar de vraag. Het is ten slotte een roman.
Je voelt mee met Christina als zij vertelt hoe zij soms zich achtergesteld voelt ten opzichte van haar zus. Wel doet Christina niet voor als een heilige en loopt later met een schuldgevoel rond waardoor zij uiteindelijk zichzelf wegcijfert om goed te maken met Frida door voor haar te zorgen.
Frida is in dit boek egoïstisch, agressief, berekend vrouw. Een vrouw die graag anderen laat schokken. Een vrouw die van aandacht houdt. In dit boek speelt haar gezondheid een grote rol en hoe Christina daar tegenover staat.
Diego is net als Frida en toch houden ze van elkaar ondanks alles.

Setting/omgeving
Het verhaal speelt voor een grotendeels af in Mexico. Er is wel wat beschreven over de omgeving, de huizen maar het is niet blijven hangen. Af en toe komt een omschrijving voorbij waardoor je weer eraan herinnerd wordt dat het in Mexico afspeelt. Als er bijvoorbeeld politieke onrust ter sprake wordt gebracht.

Conclusie
Het is geen biografisch boek, maar een roman met een tintje biografisch achtergrond.
Het is op zich een interessant, leuk boek om te lezen, mogelijk een aanvulling als je wat meer wilt weten. Maar het kan wel een vertekend beeld geven over Frida als je niets anders leest dat dit boek. Naar mijn mening is zij hier wat slechter afgebeeld dan wie zij in de werkelijkheid zou kunnen zijn. Natuurlijk kan ik dat niet zeggen of het waar is of niet. Maar ik baseer wel mijn mening op de biografie dat ik heb gelezen over haar leven,’Frida, een vrouw’ geschreven door Rauda Jamis.
Zoals ik al zei, hebben de personages wel redelijk diepte meegekregen en kan je met ze meeleven.
Kortom, het is een leuk boek om te lezen, maar je moet het wel in je achterhoofd houden, het is een roman. Misschien moet je eerst dit lezen voor je de biografie leest. Want ik denk dat mijn beeld al gevormd is doordat ik de biografie heb gelezen en daardoor is dit boek wat tegengevallen.

3.5/5

©Plien 2012 recensie en foto

2 thoughts on “Recensie boek: Mijn zuster Frida van Bárbara Mujica

  1. Pingback: Boeken update I | Plien

  2. Pingback: Kunst: Frida Kahlo 1907-1954 | Plien

Geef een reactie

