Recensie boek: De schapen van Glennkill van Leonie Swann

Titel: De schapen van Glennkill
Originele titel: Glennkill: Ein Schafskrimi (Duits)
Auteur: Leonie Swann
ISBN: 902254334x
Genre: Literaire thriller
Uitgever: De Boekerij B.V
Uitgave: Pocket, 303 pagina’s
Verschenen: 2005

Auteur
Leonie Swann is van Duitse afkomst. Zij studeerde in München en Berlijn filosofie, psychologie en Engelse literatuurwetenschappen. Als freelance journalist werkte zij onder andere vanuit Frankrijk en Ierland. Ierland bracht haar op het idee om het boek te schrijven, het is haar debuutroman.

In het kort
Er wordt in Glennkill een moord gepleegd, de herder George wordt dood gevonden door de schapen, later door de mensen. De schapen houden van George en willen weten wie het moord heeft gepleegd. Ondanks hun schapenlogica gaan ze op onderzoek uit.

Mijn mening
Schrijfstijl
Prettig, makkelijke schrijfstijl.  Alleen heb ik het idee dat zij soms even niet weet hoe het verder moet waardoor het verhaal wat inzakt en mijn aandacht niet meer kan vasthouden. Dan haperend haar vloeiend schrijfstijl, voor de rest leest het wel gemakkelijk weg.

Verhaal
Het is een origineel verhaal, ontzettend leuk om te lezen hoe de schapen proberen te begrijpen hoe wij mensen in elkaar zitten. Hoe ze proberen een moord op te lossen. Ik heb af en toe toch even moeten lachen, zelfs gisteren in de trein. Ik zal waarschijnlijk nu geen schaap meer voorbij kunnen lopen zonder aan het verhaal te denken en af vragen, wie ben jij?
Wat me wel het hele verhaal bezig heeft gehouden is, hoe kunnen de schapen mensen verstaan? Dus het gaat niet om of ze het begrijpen wat de mensen bedoelen maar dat ze kunnen verstaan. Want wat wij bedoelen, zeggen met onze woorden komt nog wel eens anders over bij de schapen.

Personages
Schapen spelen de hoofdrol in dit boek.
Elk schaap heeft zijn/haar eigen persoonlijkheid, erg leuk om te lezen. Zoals Miss Maple, het slimste schaap van de wereld, volgens hen. Bolly the Whale, geheugenschaap, Zora, de enige vrouw die hoorns heeft.
Als kudde vullen ze elkaar aan, als afzonderlijke dieren ze zijn leuk beschreven. Je krijgt ook wel een band met hun maar de auteur laat je nooit vergeten dat ze schapen zijn. Op dat moment is er weer even afstand, want het zijn maar schapen. Althans, zo heb ik het ervaren.
De manier waarop ze over mensen denken en hoe ze waarnemen is grappig
Natuurlijk komen er ook mensen in voor maar die spelen geen grote rol. Hoe hun karakters zijn, worden bepaald door de schapen. Hoe ruikt iemand, goed of slecht, daar baseren zij vooral hun mening op.
De auteur heeft wel elk van hen een typisch karaktereigenschap gegeven, waardoor je wel je favoriete schaap uit kan halen. Ondanks het feit dat zij hen karakters heeft meegegeven kan het mij niet overhalen dat zij genoeg diepte heeft gegeven.
Maar als iemand mij zou vragen, wie is je favoriete schaap, dan zal ik toch zeggen, Bolly. Hij had naar mijn belevenis de meeste karakterdiepte.

Setting/omgeving
De omgeving geef je het idee dat je ergens in de Hooglanden van Schotland of ergens in Ierland dwaalt. Later besef ik dat het om Ierland gaat, door wat op de achterkant van het boek stond. Dat Ierland haar inspiratie is geweest om dit boek te schrijven. De auteur beschrijft wel mooi de omgeving. Je waant ook dat je daar in de mist rondloopt, je kunt de afgrond ook voor je halen, het dorpje.
Goed beschreven en niet te langdradig.

Conclusie
Leuk, vlot geschreven boek die haar saaie momenten kent. Daardoor duurt het voor ik het uit heb. Het heeft me niet echt geboeid om door te blijven lezen dus ben ik tussendoor een ander boek gaan lezen.
Is wel een heel origineel verhaal met leuke komische stukjes die me toch even liet lachen, hardop of zachtjes, maar het is geen pageturner.
De beschrijvingen van de karakters van de schapen zijn heel verschillend waardoor je met sommige gewoon moeite een band kan krijgen.
Is gewoon een leuk boek, alleen ik ben niet eens met het genre. Spannend detective verhaal vind ik meer passend dan literaire thriller. Bij thriller moet ik meer denken aan Henning Mankell, Michael Robotham, Marion Pauw.

3.5/5

One thought on “Recensie boek: De schapen van Glennkill van Leonie Swann

  1. Pingback: Boeken update I | Plien

Geef een reactie

