Recensie boek: Frida Kahlo, een vrouw van Rauda Jamis

Titel: Frida Kahlo, een vrouw
Originele titel: Frida Kahlo, autoportrait d’une femme (Frans)
Auteur: Rauda Jamis
ISBN: 9789044511642
Genre: Biografie
Uitgever: De Geus B.V
Uitgave: Hardcover, 349 pagina’s
Verschenen: 2007

Auteur
Rauda Jamis, geboren 1955, is denk ik een Franse. Dat baseer ik op het feit dat het boek vanuit Frans is vertaald. Ik kan niet veel over haar vinden op het internet in het Nederlands. Zij heeft nog een boek geschreven die uitgebracht is in het Nederlands ‘Artemisia, een vrouw’ bij het bovenstaande uitgever.

In het kort
Is een biografie over het leven van Frida Kahlo, schilderes.

Mijn mening
Schrijfstijl
Zij heeft een heel prettige schrijfstijl waardoor deze biografie heel prettig is om te lezen. Er geen overvloed aan informatie. Er wordt geen feiten opgedreund. Geeft wel genoeg achtergrondinformatie mee waardoor je weet hoe de ouders van Frida zijn, wat hun achtergronden zijn. Want dat is bepalend voor de toekomst van Frida.
Soms gebruikt zij ik-vorm, dus vanuit Frida ik-vorm. Daarnaast gebruikt zij de brieven die Frida heeft geschreven om je een beeld te geven hoe zij tegenover bepaalde personen stond. Rauda gebruikt ook een zij-vorm.
Door die verschillende vormen te gebruiken kan zij alle kanten op met het verhaal.
De schilderijen wordt door haar goed beschreven, dat moet zij wel aangezien zij geen foto’s heeft toegevoegd van de schilderijen. Door haar beschrijvingen denk ik dat ik wel anders naar die schilderijen ga kijken. Of ik met haar interpretaties eens ben is nog de vraag.
Kortom een prettige, vloeiende schrijfstijl.

Hoofdpersonage
Het boek gaat over Frida Kahlo.
Rauda heeft haar naar mijn belevenis heel levend gemaakt. Ik heb wel een keer een film gezien dat ik indrukwekkend vond. Na aanleiding van een column van Rinie Geenen (zie Column Rinie Geenen: Zwaaien maar) komt zij weer in beeld.
Zij is als meisje eenling, sluit zich af van anderen, laat haar gedachten gaan en fantaseren over van alles en nog wat. Door een verstuiking tijdens een wandeling met haar vader is haar been beschadigd. De rest van haar leven zal zij altijd mank blijven, op dat moment neemt de pijn voor het eerst haar lichaam in bezit. De rest van haar leven blijft zij pijn lijden. Als kind heeft zij daar moeilijk mee gehad. Dus moet zij leren om te gaan met de pesterij om het feit dat zij door haar been anders is geworden in de ogen van de anderen. Het vormt haar niet tot een onzeker jong meisje. Zij wordt iemand die haar schouders ophaalt en doorgaat, hoe moeilijk het soms ook kan zijn.
Frida kan wel, als zij van iemand houdt, erg dwingend zijn in haar uiting van liefdesverklaringen. Zij is dan niet in staat om haar liefde lost te laten. Soms gaat zij daar in mijn belevenis te ver. Haar passie kent geen grenzen. Dat blijft zij haar hele leven houden.
Toen zij 18 jaar is, heeft zij een ongeluk gekregen. Dat ongeluk heeft haar lichaam zodanig verwoest dat zij heel haar leven ermee blijf strijden. Wanhoop, moed, dromen, verdriet, vechten, opgeven, dat alles blijft terugkeren. Door haar zelfstandige, eigengereid karakter vecht zij er tegen. Probeert elke keer weer terug te krabbelen.
Er is een zin in het boek dat ik denk dat het haar goed beschrijf: “Ondanks alles is zij een trotste vrouw die geniet van het leven zoals het komt’. Zo komt zij ook bij mij over. Dus Rauda heeft haar in mijn ogen tot een zeer levende persoon gemaakt.

Setting/omgeving
De omgeving wordt wel beschreven maar is niet blijven hangen. Want in mijn ogen is het voor een deel niet van belang. Wel is de geschiedenis van Mexico, want dat vormt Frida tot een vrouw die zij wordt. Politiek speelt een rol in haar leven, kunst en politiek vloeit in Mexico in elkaar.

Conclusie
Is een interessant, boeiend, vlot geschreven biografie. Wel miste ik de foto’s van de schilderijen waardoor ik nu een heel lijst heb met namen van schilderijen om even te gaan googlen. Het boek heeft wel grote interesse in me opgewekt dat ik meer over Frida wil weten.
Het is een aanrader als je wilt weten over haar leven en niet van droge biografieën houdt, bijvoorbeeld het opnoemen van feiten, gebeurtenissen. Dit is biografie in een vorm van roman, zo heb ik het ervaren.
Wel moet ik eerlijk erbij zeggen dat dit boek mij op het persoonlijk gebied geraakt heeft maar niet passend is om in deze recensie erover te schrijven. Daar zal ik een apart stuk over schrijven.

4.75/5

2 thoughts on “Recensie boek: Frida Kahlo, een vrouw van Rauda Jamis

  1. Pingback: Boeken update I | Plien

  2. Pingback: Kunst: Frida Kahlo 1907-1954 | Plien

Geef een reactie

