Recensie: De Engelenboom van Penny Sumner

Auteur
Penny Sumner komt oorspronkelijk uit Australië. Zij oont nu in Engeland waar zij op Universiteit van Northumbria les geeft in creatief schrijven.
Zij heeft korte verhaaltjes geschreven. En een boek “The woman who loved ships”, dat nog niet in het Nederlands is uitgebracht.
“De Engelenboom” is ook bekend onder andere titel “Geheime geluk van Nina Karsavina”. Is ook uitgebracht in een omnibus “Rusland Romantiek omnibus”.

In het kort
Het verhaal begint in 1910 in Rusland.
Nina groeit op in een gelukkig gezin tot haar moeder komt te overlijden. Na de dood van haar moeder begint haar vader vreemd te gedragen. Uiteindelijk vlucht zij op veertienjarige leeftijd weg van haar vader en zijn plannen, door te trouwen met een Engelsman Richard Truelove. Na een aantal jaren gelukkig samen te zijn met haar man Richard valt haar wereld uitelkaar door een geheim van haar man.

Mijn mening
Schrijfstijl
Zij heeft een vlotte schrijfstijl waardoor het boek prettig en gemakkelijk te lezen is.
Het grote deel van het verhaal wordt vanuit Nina verteld, maar niet in een ik-vorm. Door deze vorm te kiezen is de auteur niet vastgebonden aan één persoon. Door die keuze heeft zij de vrijheid om te kunnen switchen van personages. Dat komt later in het boek goed van pas.
Wel heb ik het idee dat zij soms niet weet hoe ze van het één hoofdstuk over moet laten lopen in het ander. Het is net alsof het hoofdstuk wordt afgekapt om in het volgend hoofdstuk ergens de draad weer op te pakken. Het einde van het eerste deel versterkt het gevoel dat zij niet precies weet hoe het verhaal moet gaan lopen daardoor komt het einde van dat deel wat afgerafeld over.

Personages
Er komen veel personages voorbij, maar het draait vooral om Nina en de mensen die dicht bij haar staan. In het begin haar vader en haar zus Katja, uiteindelijk haar man en enkele beste vrienden. Vanaf het begin mis ik een diepgang bij haar. Zij blijft een personage waar van alles mee gebeurt alleen je krijgt geen band met haar. Ik kan niet voor haar verdrietig zijn wanneer er dingen gebeuren waar je normaal triest van wordt en met die personage meeleeft. Ook is dat zo bij de andere personages.
Ze zijn allemaal personages op papier die niet echt tot leven komen.

Setting/omgeving
De auteur geeft me wel het gevoel dat zij onderzoek heeft gedaan naar omgeving. Dat beschrijft zij wel zodanig dat ik het voor me kan zien. Je wordt er niet in mee gesleurd omdat de personages oppervlakkig blijven in hun emoties over wat zij om zich heen ervaren. Nina vindt bijvoorbeeld Londen niets, te druk, maar ik proef geen echte emoties van haar afkeer.

Conclusie
Het is een vlot geschreven en gemakkelijk te lezen boek. Het is een heerlijk boek voor als je niet teveel bij wilt nadenken maar ontspannend wilt lezen. Door de verrassende plotwendingen wil je wel door blijven lezen. Doordat de personages niet tot leven komen mis je een binding met het boek. Het is een boek dat ik waarschijnlijk niet weer zal lezen. Ook al mag ik niet oordelen op één boek, het heeft me alleen niet uitgenodigd om meer van haar te gaan lezen.

2.5/5

Boekfoto: Paulien

2 thoughts on “Recensie: De Engelenboom van Penny Sumner