Gelezen: Het Verloren Legioen van Ben Kane

In het kort:
Rome, 70 v.Chr. Tegen de achtergrond van Caesars gewelddadige machtspolitiek vechten vier mensen voor hun bestaan. Tarquinius, een Etruskische krijger en waarzegger; Brennus de Galliër, een gevreesd gladiator; Romulus, die gedwongen wordt als gladiator te vechten en zint op wraak voor het onrecht dat hem en zijn tweelingzus is aangedaan. En tot slot is er Fabiola. Zij is net als haar broer Romulus op jonge leeftijd als slaaf verkocht en belandt in een bordeel, waar haar verleidelijke schoonheid al snel de machtige mannen van Rome betovert. Onder hen is Brutus, die als moordenaar van Caesar de geschiedenis in zal gaan.
In de verre uithoeken van het Romeinse rijk strijdt een legioen op leven en dood om de grenzen van het machtige imperium te bewaken en uit te breiden. Daar, ver weg van het politieke gekonkel in Rome, waar Fabiola een steeds belangrijkere rol in gaat spelen, moeten de drie mannelijke personages hun lot onder ogen zien…

Mijn mening:
Mijn zus heeft dit boek gelezen en vind het ontzettend goed. En zij heeft gelijk, ik heb echt van dit boek genoten.
De manier hoe hij dingen beschrijft zie je voor je gebeuren. Soms is het wel heel grafisch geschreven en krijg je iets meer te zien dan je misschien zou willen. Maar het is toen zo wel gegaan. Ongelooflijk hoe bloeddorstig het volk kan zijn, hoe ze er die gladiatorengevechten kunnen genieten. Ik kan er met mijn hoofd niet bij.
Ik vind zijn Brutus aardig. Meestal wordt Brutus in andere boeken afgeschilderd als slechterik, verwend jongen en waarschijnlijk omdat hij een van de moordenaars van Julius Ceasar is. Maar in zijn boek vind ik hem een aardige man.
Je komt in dit boek alle lagen van oud Rome tegen en hoe de macht van het één het ander kan breken.
Elk personage heeft zijn/haar verleden die de persoon vormt tot wat hij/zij is geworden. Je kunt voor elk van hun beweegreden begrijpen en denkt, misschien heb ik het ook zo gedaan of niet.
Je krijgt band met enkele van de personages en daardoor ga je vrijwillig mee op hun reis door het boek.
Ik kijk ernaar uit om deel 2 te lezen.

Pluspunt:
Goed boek dat niet concentreert op 1 laag van oud Rome maar op alle lagen!

Minpunt:
Het kan soms heel erg realistisch geschreven hoe bloederig er aan toe ging. Je moet er tegen kunnen.

Cijfer:
5/5

One thought on “Gelezen: Het Verloren Legioen van Ben Kane

  1. Pingback: Recensie: ‘De zilveren adelaar’ van Ben Kane | Plien

Geef een reactie

