De Kathedraal van de Zee van Ildefonso Falcones

In het kort:
Begin viertiende eeuw, het koninkrijk Catalonië.
Wie erin slaagt een jaar en een dag binnen de stadsmuren van Barcelona te wonen, is vrij mens volgens het plaatselijk recht. De Catalaanse boer Bernat glipt door de poort naar binnen en redt zo zijn babyzoon Arnau van een leven als lijfeigene. Het kind groeit op in de bruisende binnenstad, waar een kathedraal in aanbouw is: de Santa Maria del Mar. Samen met zijn boezemvriendje Joan werkt hij daaraan mee. In de loop der jaren gaat het met Arnau al vrij man voor de wind: hij overleeft honger, oorlog en zelfs de zwarte dood. Maar dan belandt hij door verraad in de kerkers van de Inquisitie. Wat is zijn vroegere vriendschap met Joan nog waard?

Mijn mening:
Ik vind dat de mensen uit Barcelona wat arrogant kunnen zijn in die tijd. Ze hebben namelijk veel speciale rechten gekregen van de koning waar door ieder boer/edelman in de omgeving hun vee moeten toelaten om overal te mogen en te kunnen grazen. Zoals in het boek komt een edelman in opstand en houdt het vee van Barcelona vast, waardoor heel Barcelona in opstand komt en op oorlogspad gaan om die edelman even een lesje te leren. Ze beschouwen in die tijd zichzelf een verheven volk, dat boven de rest staan en toch net als ieder van ons zijn. Gewoon een trots volk dat af en toe arrogant kan zijn.
De koning heeft hun veel speciale rechten gegeven vanwege het feit dat Barcelona vaak geld aan de koning geeft.
Ik heb dit boek vier keer gelezen en nu voor het eerst ervaar ik dat ze best op sommige gebied arrogant kunnen zijn.

Het is een onroerend boek over hoe een jongen vol moed dingen aanpakt, ervoor gaat. Hoe hij geliefden verliest, hoe hij strijd tegen armoede, hoe hij dingen probeert te veranderen en ten goede voor de armen? Hoe zijn vriendschap met de Joodse wijk bijna zijn leven kost?
Je leert ook hoe wispelturig het leven kan zijn, vooral in die tijd. En als ik dan van al die wetten leest ben ik dankbaar dat die niet meer bestaan, mensonterend voor de boeren, horigen.
Dat de edelen daadwerkelijk denken dat ze lager zijn en geen betere behandeling verdienen dan sommige dieren.
Ook weer in dit boek komt Jodenhaat naar voren, en ik blijf het verbaas wekkend vinden hoe mensen zo gemakkelijk hun vingers naar de Joden wijzen. Dat heb ik ook in een ander boek gelezen, dat mensen hun vinger wijzen naar de Joden omdat juist heel veel mensen geld schuldig zijn bij de Joden en daardoor denken ze snel van hun schulden af te komen door gewoon de Joden de schuld te geven dat de Pest is gekomen en dergelijk. Ik blijf het onvoorstelbaar vinden dat het toen gebeurt en eigenlijk meer dan 60 jaar geleden ook gebeurt. Denkend dat in al die eeuwen niets verandert.

Ildefonso Falcones schijft het heel levendig, het grijpt me elke keer weer. Hij beschrijft de dingen zodanig dat je gewoon voor je ogen ziet ontwikkelen, net alsof dat je daar zelf bent.
Zoals het al duidelijk is, is het een historisch roman dat afspeelt in Barcelona.

Pluspunt:
Gewoonweg goed boek, levendig geschreven dat vraag om in één ruk uitgelezen te worden.

Minpunt:
Heel eerlijk gezegd… ben ik die niet tegenkomen.

Citaat :

“U spreekt over iets wat meer dan dertienhonderd jaar geleden is gebeurd. Waarover moet een Jood die in onze tijd is geboren nu berouw hebben? Aan wat toen gebeurd is, heeft hij totaal geen schuld.”

Cijfer:
5/5

2 thoughts on “De Kathedraal van de Zee van Ildefonso Falcones

  1. Wat je zo beschrijft over dit boek, trekt het me wel. Trouwens historische romans vind ik vaak wel lekker lezen. Ik ga deze op mijn lijstje zetten. 🙂

  2. Ik vind ook historische romans heerlijk lezen. En dit boek is ook makkelijk te lezen.

Geef een reactie

