De brand van Rome van P. Maier

Beschrijving:
In de zomer van 64 wordt het centrum van de toenmalige wereld, Rome, opgeschrikt door een enorme brand. Een groot deel van de stad gaat in vlammen op. In de chaotische tijd na deze brand schuift keizer Nero de schuld in de schoenen van de christenen in Rome. Een bizarre periode van vervolging en religieuze zuivering is het gevolg. In deze historische roman beschrijft Paul Maier op boeiende en historisch betrouwbare wijze het leven in Rome voor en na de brand. Temidden van het decadente en hedonistische leven van veel Romeinen en de corrupte politiek van de keizers en hun adellijke vrienden, proberen de christenen vorm te geven aan hun godsdienst. Voor de familie van Flavius Sabinus, stadsprefect van Rome onder Nero, is dit op bepaalde momenten bijzonder moeilijk. Als na de brand de problemen voor de christenen alleen maar toenemen, rest Sabinus en zijn vrienden maar één oplossing. Een zinderende roman die de lezer vanaf het begin tot het einde onderdompelt in het Romeinse leven in de eerste eeuw.
(bron: bol.com)

Mijn mening:
Ik vind het een intrigerend boek. Ik ben gek op geschiedenis en kan daar echt intens van genieten als het goed geschreven is. Vooral als ik tijdens het lezen achter kom dat er ook noten zijn waardoor de auteur je meer inzicht geeft in de geschiedenis zonder dat het storend uitleg wordt in het verhaal. Het geeft je het gevoel dat de auteur echt de tijd heeft genomen om op onderzoek uit te gaan en geprobeerd heeft zo accuraat mogelijk de geschiedenis van die tijdsperiode weergegeven.
Ik heb veel gehoord en gelezen over Nero zijn misdaden maar door dit boek krijg ik goed inzicht in hoe groot zijn misdaden zijn en vooral gericht naar de Christenen. Alleen om alle schuld op hun af te kunnen schuiven. Het is verbaas wekkend hoe zo iemand zo macht kan hebben en dat niemand tegen hem in durft te gaan. Doe je dat, dan is het over en uit met je. Dan heb je een keuze, weg gaan en zelfmoord plegen of je laten vermoorden. Sommige worden zelfs gedwongen om zelfmoord te plegen zodat de handen van de ‘moordenaars’ schoon blijft!
Het is ook interessant om te lezen hoe Christelijk geloof ontwikkelt, groeit in die tijd. Daardoor vraag ik me af, als Nero nou anders heeft opgesteld, was het Christelijk geloof dan ook zo gegroeid, zo ontwikkeld tot wat het nu is. Of is het minder heftig aan toe gegaan, misschien dat het oude Romeinse geloof ook nog zou kunnen bestaan. Ik vind dat wel interessant om bij stil te staan.
Ik vind het een leerzaam, interessant boek, met duidelijke beschrijvingen hoe grof het soms kon worden. Hoe mensen zo konden genieten van zoveel gewelddaad!
Aanrader als je meer wilt weten en wilt verdiepen in die tijdsperiode.
Ik kom wel na 4 á 5 hoofdstukken lezen erachter dat ik dit boek daadwerkelijk al eerder heb gelezen. Maar het moet dan zo lang geleden zijn. Ik weet nu wel weer dat ik het net zo goed vind als nu.

Pluspunt:
Interessant, intrigerend boek dat je het gevoel geeft dat dit zoveel mogelijk naar de waarheid is geschreven.

Minpunt:
Soms komt in 1 hoofdstuk teveel mensen in voor, daardoor komt het hoofdstuk dan wat druk en chaotisch over. Je kan daardoor dan even de draad kwijtraken, vooral als discussies zijn met meerdere personages.

Citaat:
“Waarom kan ik niet geloven zoals ik wil? Gewoon? Op mijn eigen manier.”

Cijfer:
4.5 / 5

Geef een reactie

