Gelezen: In de naam van de roos van Umberto Eco

Waar gaat het over:
Het is de laatste week van november 1372 om een welvarende abdij in het noorden van Italië.
Broeder William van Baskerville, een geleerde franciscaner monnik uit Engeland komt als speciaal gezant van de keizer met een delicate diplomatieke opdracht naar Italië. Hij moet een ontmoeting organiseren tussen de van de ketterij verdachte franciscanen en afvaardigden van de paus.
Al spoedig ontwikkelt zijn verblijf in de abdij zich echter tot een tijd vol apocalyptische verschrikkingen: Zeven  dagen en nachten zijn William en zijn metgezel Adson getuige van de wonderbaarlijkste en voor een abdij hoogst zonderlinge gebeurtenissen. Er worden zeven geheimzinnige misdaden gepleegd, die de muren van de ontoegankelijke, labyrintvormige bibliotheek met bloed besmeuren. Angstige geruchten gaan door de abdij; niet alleen de abt heeft iets te verbergen, overal worden sporen uitgewist.
William, een voormalig inquisiteur, wordt door de onderzoekkoorts bevangen. De ontmaskering van de moordenaar gaat hem veel meer in beslag nemen dan de strijd tussen de keizer en de paus. Hij verzamelt aanwijzingen en ontcijfert manuscripten in geheimtaal. Steeds dieper dringt hij door tot de geheimen van de abdij.

Mijn mening:
Het verhaal wordt verteld vanuit het oogpunt van Adson.
Het is een goed boek, het is net zo donker en somber als het film. Het boek geeft je wel meer inzicht in het verschillen van het geloof die de monniken belijden, hoe ze de Bijbel interpreteren.   Zo geeft het voor mij duidelijk aan dat zelf mensen die geloven in het Bijbel anders bekijken, interpreteren dan een ander. En ook in het boek komt het naar voren hoe ieder star in kan zijn of meegaand in kan zijn. William is duidelijk iemand die wel open wilt staan voor iemand die het Bijbel anders interpreteert en respect heeft voor zijn mening.
Het is een zeer interessant boek die je niet zo even uit leest. Je wilt het begrijpen, je wilt die discussies begrijpen. Je moet echt de tijd voor nemen om het verhaal, discussies in je te laten werken.

Pluspunt:
De verrassende plotwendingen en einde.

Minpunt:
Regelmatig komen zinnen in het Latijns voorbij en ik ken geen Latijn. Achter in het boek staat de vertaling maar ik vind het gewoon altijd heel storend om steeds heen en weer te bladeren en te zoeken wat dat betekent.

Quote:
Er zijn wel aantal dat ik heb opgeschreven maar dit quote springt er toch wel uit:
“Ik merkte op dat hij, William, de vorige dag zelf sterk geboeid was door de bibliotheek en hij antwoordde dat hij geboeid wilde zijn door datgene wat hem aanstond en niet door datgene wat anderen hem aanraadden.”

4/5

4 thoughts on “Gelezen: In de naam van de roos van Umberto Eco

  1. Ben benieuwd wat je er van vindt. Is geen luchtig boek😉 En hoe lang is die lijst nu ondertussen geworden😉

  2. Het is al weer even gelezen dat ik het boek heb gelezen maar ik herken wat je schrijft. Ik herinner me nog dat ik het heel leuk vond om te leren dat de gebedsmomenten in ons taalgebruik een plek hebben gekregen, zoals “ergens korte metten mee maken”. Ik wist dat niet, ben ook niet katholiek van huis uit. Zowel de film als het boek vond ik erg de moeite.

  3. Ja precies. Ik ben ook ook niet van huis uit opgevoed met geloof, maar heb altijd wel interesse gehad.
    Beide zijn even goed en de moeite waard om te kijken of te lezen.

Geef een reactie

