Gelezen: “Een kerstlied in proza” en “Het Carillon” van Charles Dickens

Het boek ‘Kerstverhalen’ bestaat uit vier verhalen. Ik heb nu er twee van gelezen en volgend jaar lees ik die andere twee.

‘Een kerstlied in proza’ beter bekend in het Engels  ‘Christmas Carol’ is Charles Dickens meest bekendste kerstverhaal.  En het ander verhaal dat ik heb gelezen is ‘Het Carillon’.

Beide verhalen zijn erg levendig geschreven. Ik zie gewoon voor mijn ogen of beter gezegd in mijn hoofd het verhaal afspelen, hoe die karakters eruit zien, hoe de omgeving eruit ziet. Hij schrijft het zodanig dat ik het gevoel heb dat ik daar ben en dan kijk hier naar buiten en denk waar is de witte kerst waar hij in het boek over schrijft.
Ook gewoon de thema’s die hij aankaart is ondanks dat het verhaal in die 19de eeuw afspeelt verschil nu nog van toepassing. Je herkent het gewoon alleen in een ander vorm. Ik denk dat dat zijn kracht is, heel herkenbaar thema’s die door de eeuwen heen altijd wel blijft spelen.

Het Carillon is naar mijn mening echt een verhaal over klassenverschil. Hoe sommige zo arrogant kunnen zijn en denken dat zij moeten denken en moeten beslissen voor armen.  Gewoon echt een Dickens verhaal.

Ik ben van beide verhalen genoten en zijn echt verhalen die je rond de kerstdagen moet lezen met warm bakkie in je hand en wat helemaal zou afmaken is dat het dan gaat sneeuwen en wetend dat je niet de deur uit hoeft maar gewoon in Dickens wereld kan en mag verdwijnen, al is het maar voor aantal uurtjes.

5/5

Geef een reactie

