Gelezen: De Historicus van Eliziabeth Kostova

Achterkant:
“Op een avond, thuis in Amsterdam, vindt een jonge vrouw in de bibliotheek van haar vader een vreemd boek en enkele verontrustende brieven. Op zoek naar het waarom van deze brieven stapt ze een wereld vol intriges binnen en maakt kennis met vier historici die ieder hun reputatie, hun geestelijke gezondheid en hun leven op het spel zetten om een middeleeuws geheim te ontcijferen dat tot op de dag van vandaag een bedreiging vormt.
De Historicus – een boek dat gedoemd is onsterfelijk te worden.”

Het is geen pageturner zoals ik gehoopt heb. Het kent zijn trage momenten en dat wordt vooral veroorzaakt door soms toch teveel droge feiten in mijn belevenis. Hoewel het wel interessant is om wat dieper op de geschiedenis van Dracula te gaan is het gewoon soms te veel en te lang. Daardoor duurt het ook langer dan gewoonlijk voor ik dit boek uit heb. Maar ik moet wel zeggen dat Elizabeth Kostova echt goed onderzoek heeft gedaan, of alle feiten ook kloppen kan ik niet zeggen, maar zij heeft echt de tijd voor genomen om in het geschiedenis te duiken.

Wat wel leuk is dat ik voor ik met dit boek ben begonnen, “Dracula” van Bram Stoker heb gelezen.
Ten opzicht van “Dracula” gaat “de Historicus” dieper op de geschiedenis in en dat geef je als lezer toch wat meer inzicht.
Wat ook goed naar voren komt is het klassenverschil in een land als Roemenië, Bulgarije en Hongarije. Iemand die voor elkaar krijgt om uit het kleine boerendorp te komen en vrij belangrijk persoon wordt, zoals de tante Eva van Helen en hoe iemand als de moeder van Helen er voor kiest om een simpel harde leven. En daardoor ouder eruit ziet dan zij werkelijk is.

Het is wel goed geschreven, want ik heb wel momenten gehad dat ik denk, zullen ze echt bestaan! Moet ik knofloken halen? Kruisjes dragen en ophangen in het huis? Zilveren mesje aanschaffen? Pistool met zilveren kogel? Dat beschermt me meteen ook tegen weerwolven 😉

Mooie citaten:
“Ik wilde het leven naar boven volgen, naar buiten uitbreiden, net zoals dit enorme interieur naar boven en naar buiten uit zwol.”
“Ik vind dat de studie van de geschiedenis onze voorbereiding moet zijn op beter begrip van het heden in plaats van een vlucht eruit.”

Leuk Hongaars spreekwoord:
“Als iets onmogelijk is, kan het worden gedaan.”

Typisch Bulgaars gebruik:
Ze schudden met hun hoofd als ze ja bedoelen en knikken als ze nee bedoelen. Verwarrend, ja maar wel leuk om te weten.

Kortom, op zich wel een goed boek maar met teveel feiten hier en daar waardoor naar mijn mening het verhaal vertraagt. Dus ben ik niet eens met het feit dat het gedoemd wordt om onsterfelijk boek te worden.

3.5 /5

One thought on “Gelezen: De Historicus van Eliziabeth Kostova

  1. Pingback: Update week 49 « Met mijn neus in een boek

Geef een reactie

