Uitgelezen: Dracula door Bram Stoker

 Het boek heeft zijn spannende en trage momenten. Ik heb echt soms momenten gehad, oké even bladeren. Wat wel opvallend is, dat het wel heel duidelijk is dat het over Dracula gaat. Hij is zeer aanwezig in het verhaal die door diversen worden verteld en toch speelt hij zelf kleine rol in het geheel. Het gaat meer om hoe de anderen er mee proberen om te gaan en hem te verslaan.

Wat me ook is opgevallen is dat Van Helsing regelmatig “mein gott” zegt. Hij is een Nederlander en zegt mijn god in het Duits. Dat klopt niet helemaal. Maar ja, ik kan me indenken dat voor een man uit Ierland die dit verhaal heeft geschreven Duits en Nederlands erg op elkaar lijken.
Gedurende het verhaal is het wel leuk om te lezen hoe twee vrouwen uit hetzelfde tijd zo verschillend kunnen zijn zoals in deze tijd. Lucy die eigenlijk van het leven geniet en ook wel wat verwend is en Mina die gewend is aan minder luxe dingen en al vrij snel zich settelt maar ook heel intelligent is. En dan zie je ook weer hoe in die tijd over vrouwen worden gedacht. De manier waarop Van Helsing reageert als Mina enige blijk geeft van intelligentie, te overdreven, zo verbaas wekkend, net alsof dat een vrouw niet kunnen denken. Wat een verschil met tegenwoordige tijd.

Wat de mensen bij elkaar heeft gebracht is hun liefde voor Lucy en later hun respect voor Mina. Daarom zijn ze ervoor gegaan en ervoor gezorgd hebben dat Dracula niet meer bestaat.

Hier een zin waarin het duidelijk wordt hoe Bram Stoker je mooie beelden in je hoofd laat vormen van de omgeving waar Lucy en Mina rondlopen, ‘As idle as a painted ship upon a painted ocean’.

Waar ik ook tegen aan liep met lezen is het taalgebruik van mensen die plat Engels praten. Ik heb toch even moeite mee gehad met de manier waarop het wordt geschreven, gewoonweg plat Engels. En omdat het ook nog in bepaald stijl van oud-Engels is duurde het even voor ik daar aan kan wennen.

Zodra de moeder van Lucy vertelt dat zij al het knoflook weg heeft gehaald en het raam heeft opengezet weet ik meteen dat het niet goed gaat. Helaas, Lucy heeft weer bezoek gehad en zij was nog niet bijgekomen van het vorig bezoek. Dat vond ik wel even een spannend moment.
Wat wel interessant is, is de ontwikkeling van Mina nadat zij wordt gebeten door Dracula en zij zijn bloed drinkt. Hoe zij langzaam verandert in een Ondode.

Ik weet wel dat er iemand zijn leven moet verliezen in de strijd tegen Dracula, alleen heb ik niet verwacht dat het Quincy Morris zou zijn. Ik vind het wel een leuk karakter, vrolijk, luchtig iemand.

Kortom…. Het is een goed boek maar kent zijn trage, saaie momenten en ergens heb ik het eigenlijk toch verwacht dat het wat spannender zou zijn.

Dus… 3/5

Geef een reactie

