Gelezen: London door Edward Rutherfurd

Zo eindelijk heb ik het boek “London”, geschreven door Edward Rutherfurd uit. Ik heb dit boek in het Engels gelezen.

Ik heb er echt van genoten, door de eeuwen heen maak je de ups-and-downs van de families mee. Ook hoe in de loop van de geschiedenis zie je de families met elkaar in aanraking komen, in positieve en negatieve zin. Je groeit als het ware met hun mee.
Wat ook leuk is om te lezen hoe Londen is gekomen tot de Londen die wij nu kennen en dat bepaalde gebouwen niet zo oud zijn als ik heb gedacht. Ik heb al een grote voorliefde voor Londen maar door dit verhaal is mijn liefde voor Londen gegroeid.

Er is wel één hoofdstuk, “God’s Fire”, een beetje traag. Naar mijn mening iets te lang maar begrijp wel hoe belangrijk die tijdsperiode was voor Engeland en Londen. Dat is een tijdsperiode waar heel erg om religie draait en door diverse koningen en koninginnen was niets zo veranderlijk als geloof. Voor Londenaars was hun vrijheid van geloof erg belangrijk
in die tijdsperiode. Wat ik ook weet op basis van wat ik heb gelezen dat het heel erg heerste in die tijdsperiode, de strijd om behouden van geloof en het vrijheid om te geloven waar je in wilt geloven. Helaas bestaat de strijd om de vrijheid van geloof in aantal delen van de wereld.
Maar ook hier gebeurt waar overal en door de eeuwen gebeurde, de Joden worden weer beschuldigd van de brand die in London woedde en de pest die er rondwaarde. Misschien omdat nu in deze tijd veel dingen te verklaren zijn is het soms onbegrijpelijk dat mensen zo toen dacht.

Er zijn ook enkele verrassende feiten, ik dacht dat er niet veel was dat mij kan verrassen maar wel dus! Ook nu neem ik even geloof als voorbeeld. Koning James was bereidt zijn volk te verraden om geloof. Mensen zijn in die tijdsperiode toen hij koning was protestant en hij is in het geheim katholiek. Hij is bereid om een deal te maken met Frankrijk waardoor protestante geloof in het nauw zou kunnen komen omdat Frankrijk een katholiek land is.

Nog een leuk feit wat je als Nederlander denkt wel geleerd hebt op school was dat de stadhouder Willem III koning wordt van Engeland, koning William II en dat door zijn huwelijk met Mary. Dus voor een tijd waren er overeenkomsten tussen Nederland en Engeland. En hij was ook degene die gin heeft geïntroduceerd in Engeland en de lagere klasse raakt daar aan zich verslaafd.

Voor de grote brand van Londen zijn er veel kerken geweest en er is een rijmpje op gemaakt voor elk kerk een eigen belgeluid heeft. Ik kan het niet vertalen naar Nederlands dus het blijft gewoon in het Engels staan:

Oranges and lemons
Say the bells of St Clemens

You owe me five farthings,
Say the bells of St Martin’s

When will you pay me
Say the bells of Old Bailey

When I grow rich
Say the bells of Shoreditch

When will that be
Say the bells of Stepney

I do not know
Says the great bell of Bow (That is the St. Mary-le-Bow church).

Maar goed, ik heb erg van het boek genoten ondanks één traag hoofdstuk🙂

4 thoughts on “Gelezen: London door Edward Rutherfurd

  1. Is alleen moeilijk als je Engels niet goed onder de knie hebt. Maar dit boek is ook in het Nederlands🙂 En dan denk ik dat het makkelijk lezen is. Boeiend was het zeker!

  2. Heb dit boek van hem niet gelezen, wel, “Sarum ” Indrukwekkende roman over Engeland, Stonehenge, en de Kathedraal van Salisbury. Ik vind dit boek over de bouw van kathedralen beter dan “Pillars of the earth . Hij bouwt zijn boeken op zoals Mitchener, maar dat vind ik geen nadeel.

  3. Dit was het eerste boek die ik van hem heb gelezen. Ik wil zeker de andere boeken van hem lezen. Ben wel erg benieuwd ernaar. Bedankt voor je reactie🙂

Geef een reactie

