Vragen aan… Lisa Unger

lisa ungerLisa Unger is een award winner New York Times- en internationale bestsellers auteur. Van haar boeken zijn er meer dan 1.5 miljoen verkocht en vertaald in 26 verschillende talen.
Haar boeken worden door (USA Today) “met sterallure”, “sensationeel” (Publishers Weekly) en “verfijnde smaak”(New York Daily News) met “boeiend, verhalend, levensecht en krachtig proza,” begroet.  (associated Press).

Ik heb ‘Verdronk hart’ van Lisa Unger gelezen. Na aanleiding daarvan heb ik haar paar vragen per e-mail gestuurd. Wil je weten wat ik van het boek vond, lees dan mijn recensie over het boek.Verdronken-hart-600

1. Hoe ben je op het idee gekomen om een eiland een belangrijke rol te laten spelen?
Er waren twee locaties in Verdronken Hart, die inspiratie opleverden voor het eiland en het verhaal zelf. Ik heb een eiland bezocht dat in het bezit is van mijn familie in Canada. En ik heb wat tijd in Alaska doorgebracht bij een plaats die “the Katchemak Bay Wilderness Lodge” heet. Beide plaatsen bezitten een wilde natuurlijke schoonheid. Maar ik voelde ook een oer-duisternis. Deze geïsoleerde omgeving, gecombineerd met de familiedynamiek, die zich daar afspeelde, waren de eerste kiemen voor Verdronken Hart.

2. Welke van de vrouwelijke karakters is het dichtst bij jezelf en waarom?
Ik zie mezelf niet terug in de karakters van Verdronken Hart of in die van ieder ander karakter in mijn boeken. Elk karakter voelt aan als een echt en uniek persoon die ik ontmoet heb, meer dan van iemand die ik heb gecreëerd. Maar ze zijn vanzelfsprekend ontstaan uit mijn fantasie, mijn ervaringen, mijn observaties en mijn theorieën over waarom mensen doen wat ze doen. Maar geen karakter staat als model van wie dan ook en geen van hen is exact wie ik ben, ofschoon een deel van mijzelf in hun allemaal leeft.

3. Hoe doe jij je onderzoek voor het boek?
Over het algemeen gebruik ik bij mijn onderzoek een benadering op drie punten. Het grootste deel van mijn onderzoek begint met Internet; daar vind ik een eerste antwoord op al mijn vragen. Als ik meer nodig heb, stap ik over naar boeken op die gaan over het onderwerp waar ik over wil schrijven. Daarna zoek ik een expert op die bereid is om er met mij over te praten en mijn vragen te beantwoorden. Het is mogelijk dat je teveel onderzoek verwerkt in je romans, maar het is niet mogelijk dat je teveel weet over het onderwerp. Je moet veel weten om de simpelste dingen werkelijk te laten kloppen.

4. Welke boeken lees je graag?
Ik lees veel zowel in als buiten het crime fiction genre. Ik ben een non-fiction-junkie en lees alles van psychologische boeken tot boeken over wetenschap en geschiedenis. Enkele van mijn favoriete auteurs in het genre crime fiction zijn Karin Slaughter, Laura Lippman, Kate Atkinson, Michael Connelly en Dennis Lehane, om er maar een paar te noemen. Op dit moment lees ik ‘Het spel der tronen’ van George R.R. Martin en ‘Zes jaar’ van Harlan Coben.

Lisa, bedankt dat je de tijd wilde nemen om mijn vragen te beantwoorden.

©Plien 2013

fotot en bookcover van internet

4 thoughts on “Vragen aan… Lisa Unger

  1. Vind het zo leuk om die vragen/antwoorden te lezen die jij aan schrijvers stelt. Maakt ze op een of andere manier aantrekkelijker om te lezen. Was er trouwens van overtuigd dat ik al eens een boek van haar gelezen had, maar het staat niet in mijn boekenkast, dus zal het wel niet ………….. komt denk ik nog wel 🙂

Plaats een reactie